VRD SİGORTA YÖNETİM KURULU BAŞKANI İLHAN VARDARLI: Harekete geçilmeli! Yoksa otobüsçü yüksek tazminatların altında ezilebilir « Güle Güle Gazetesi

15 Nisan 2024 - 05:20

VRD SİGORTA YÖNETİM KURULU BAŞKANI İLHAN VARDARLI: Harekete geçilmeli! Yoksa otobüsçü yüksek tazminatların altında ezilebilir

VRD SİGORTA YÖNETİM KURULU BAŞKANI İLHAN VARDARLI: Harekete geçilmeli! Yoksa otobüsçü yüksek tazminatların altında ezilebilir
Son Güncelleme :

06 Ocak 2023 - 10:36

163 views

2013 yılında 175.000 Türk Lirasına yükseltilen  karayolları zorunlu koltuk  sigortası teminatları, aradan 10 yıl geçmesine rağmen hala aynı teminatta devam ediyor.

2013 yılında euro bazında 70.000 eurolara gelen teminat şu anda ise sadece  8.700 eurolara düşmüş durumda. Arttığı yıllarda bile  ölümlü ve sürekli sakatlık durumlu kazalarda  tazminatların altında ezilen otobüsçünün, olası günümüz kazalarında durumun vehametini anlaması gerekmekte.

Acilen otobüs sektörünün sivil toplum örgütlerinin teminatları arttırması için gerekli çalışmaları  müsbet sonuç verecek şekilde başlatmalaları gerektiğini düşünmekteyim.

Keza  trafik sigortalarındaki limitlerin de  günümüz koşullarında çok düşük olması, hatta maddi limitin 5.000 eurolarla sınırlı olması yine olası kazalarda maddi tazminatlarında  otobüsçüyü ezeceği kanısındayım.  

Yeni yılda ya teminatların arttırılması ya da  sadece  belge ile taşımacılık yapan sektörler için ek teminat ihtiva eden poliçelerin özellikle zorunlu olarak çıkarılması gerektiğini düşünmekteyim.

Otobüs sektöründe söz sahibi olan sivil toplum örgütlerinin de bu bağlamda  çalışmalar yapması gerektiğini  sigorta sektöründen  ve hazineden ihtiyaçlarını karşılamak için gerekli yardımı istemeleri gerekmektedir.

Trafik sigortalarında  havuz sisteminden araç gruplarının ayrılması gerekliliği artık kaçınılmaz olmuştur. Tek bir grupta değil alt gruplar oluşturularak değerlendirme yapılması  ve her grup için  maksimum teminatın optimum fiyata sunulması gerekmektedir.

Örneğin  31 üstü araç grubu,

31 ÜZERİ B1-B2 BELGELİ

31 ÜZERİ  D1-D2 BELGELİ

31 ÜZERİ  HATLI DOLMUŞ

En fazla hasarlı olan alt grup kendi aralarında fiyatlandırılmalıdır.  Yılın  200 gününü yurtdışında geçiren araçların trafik sigortalarında yeşil sigorta indirimi yapılmalıdır. Aynı mantıkta  küçük otobüs ve minibüs grubu da yeniden sınıflandırılmalıdır.

Mali sorumluluk sigortası

tekrar gündeme getirilmeli

Yeniden  taşımacılık mali sorumluluk sigortası  gündeme getirilmelidir.

Yetki belgeleri ile taşımacılık yapan araçlarında meydana gelen bedeni hasarlı kazaların tazminat yükleri trafik sigortası havuzundan alınmalı, hatta geçmişteki gibi trafik sigortası içindeki bedeni teminat  taşımacılık mali mesuliyet teminatının yetmediği yerde  trafik sigortasından devam etmelidir. 

Kasko sigorta

primlerindeki hızlı artış

Kasko primleri  sigorta bedellerinin hızlı artması ve ensflasyonist ortamın  devam edeceği öngörüsü ile artmış görünse de, aslında kasko fiyat çarpanlarının çok fazla artmadığını, araç değerlerinin çok hızlı artmasından aritmetik olarak  arttığını söyleyebiliriz.

Ortalama yüzde 20 enflasyon ile çalışan sigorta şirketleri, şu anda hesaplamalarında yüzde 80  ve geçen yıldan eksik kalan yüzde 60’lık ensfasyon hesabını da katarak  işlem yaptıklarından  geçen senelere göre  3 kat gibi bir artış göründüğünü, fakat bu artışın olağan olduğunu söyleyebiliriz.

Kasko poliçeleri daha

efektif kullanılmalı

Fiyatların artışı ile  daralan piyasada  sigorta sektörünün çoklu oranlar kanununa göre çalıştığını, sigorta yaptıran sayısı azaldıkça fiyatın daha da yukarı gideceğini söyleyebiliriz.

Burada otobüsçüye düşen en büyük iş  kasko poliçelerini hasarlarda daha efektif kullanmalarıdır.

2021Aralık ayında tanzim edilen bir kasko poliçesinin primi ile 2022 yılının Aralık ayında sadece bir cam hasarı ödendiğini üzelerek söylemek isterim.

Otobüsçünün cam hasarını bir hak olarak görmesinin ne kadar yanlış olduğunu defalarca belirtmemize rağmen bu bir ritüel haline gelmiştir.

Tekrar belirmek isterim ki cam hasarı hasarsızlık indirimini bozmayan bir hasar olup, fakat poliçe primlendirmesi yaparken sigorta şirketlerinin sürprim uyguladıkları bir hasardır. 

Bu vesile ile 2023 yılının tüm sektör mensupları ve tedarikçileri için kazasız, belasız, hayırlı ve bol kazançlı  geçmesi dileğiyle.

YORUM YAP

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.