
2013 yılında 175.000 Türk Lirasına yükseltilen karayolları zorunlu koltuk sigortası teminatları, aradan 10 yıl geçmesine rağmen hala aynı teminatta devam ediyor.
2013 yılında euro bazında 70.000 eurolara gelen teminat şu anda ise sadece 8.700 eurolara düşmüş durumda. Arttığı yıllarda bile ölümlü ve sürekli sakatlık durumlu kazalarda tazminatların altında ezilen otobüsçünün, olası günümüz kazalarında durumun vehametini anlaması gerekmekte.
Acilen otobüs sektörünün sivil toplum örgütlerinin teminatları arttırması için gerekli çalışmaları müsbet sonuç verecek şekilde başlatmalaları gerektiğini düşünmekteyim.
Keza trafik sigortalarındaki limitlerin de günümüz koşullarında çok düşük olması, hatta maddi limitin 5.000 eurolarla sınırlı olması yine olası kazalarda maddi tazminatlarında otobüsçüyü ezeceği kanısındayım.
Yeni yılda ya teminatların arttırılması ya da sadece belge ile taşımacılık yapan sektörler için ek teminat ihtiva eden poliçelerin özellikle zorunlu olarak çıkarılması gerektiğini düşünmekteyim.
Otobüs sektöründe söz sahibi olan sivil toplum örgütlerinin de bu bağlamda çalışmalar yapması gerektiğini sigorta sektöründen ve hazineden ihtiyaçlarını karşılamak için gerekli yardımı istemeleri gerekmektedir.
Trafik sigortalarında havuz sisteminden araç gruplarının ayrılması gerekliliği artık kaçınılmaz olmuştur. Tek bir grupta değil alt gruplar oluşturularak değerlendirme yapılması ve her grup için maksimum teminatın optimum fiyata sunulması gerekmektedir.
Örneğin 31 üstü araç grubu,
31 ÜZERİ B1-B2 BELGELİ
31 ÜZERİ D1-D2 BELGELİ
31 ÜZERİ HATLI DOLMUŞ
En fazla hasarlı olan alt grup kendi aralarında fiyatlandırılmalıdır. Yılın 200 gününü yurtdışında geçiren araçların trafik sigortalarında yeşil sigorta indirimi yapılmalıdır. Aynı mantıkta küçük otobüs ve minibüs grubu da yeniden sınıflandırılmalıdır.
Mali sorumluluk sigortası
tekrar gündeme getirilmeli
Yeniden taşımacılık mali sorumluluk sigortası gündeme getirilmelidir.
Yetki belgeleri ile taşımacılık yapan araçlarında meydana gelen bedeni hasarlı kazaların tazminat yükleri trafik sigortası havuzundan alınmalı, hatta geçmişteki gibi trafik sigortası içindeki bedeni teminat taşımacılık mali mesuliyet teminatının yetmediği yerde trafik sigortasından devam etmelidir.
Kasko sigorta
primlerindeki hızlı artış
Kasko primleri sigorta bedellerinin hızlı artması ve ensflasyonist ortamın devam edeceği öngörüsü ile artmış görünse de, aslında kasko fiyat çarpanlarının çok fazla artmadığını, araç değerlerinin çok hızlı artmasından aritmetik olarak arttığını söyleyebiliriz.
Ortalama yüzde 20 enflasyon ile çalışan sigorta şirketleri, şu anda hesaplamalarında yüzde 80 ve geçen yıldan eksik kalan yüzde 60’lık ensfasyon hesabını da katarak işlem yaptıklarından geçen senelere göre 3 kat gibi bir artış göründüğünü, fakat bu artışın olağan olduğunu söyleyebiliriz.
Kasko poliçeleri daha
efektif kullanılmalı
Fiyatların artışı ile daralan piyasada sigorta sektörünün çoklu oranlar kanununa göre çalıştığını, sigorta yaptıran sayısı azaldıkça fiyatın daha da yukarı gideceğini söyleyebiliriz.
Burada otobüsçüye düşen en büyük iş kasko poliçelerini hasarlarda daha efektif kullanmalarıdır.
2021Aralık ayında tanzim edilen bir kasko poliçesinin primi ile 2022 yılının Aralık ayında sadece bir cam hasarı ödendiğini üzelerek söylemek isterim.
Otobüsçünün cam hasarını bir hak olarak görmesinin ne kadar yanlış olduğunu defalarca belirtmemize rağmen bu bir ritüel haline gelmiştir.
Tekrar belirmek isterim ki cam hasarı hasarsızlık indirimini bozmayan bir hasar olup, fakat poliçe primlendirmesi yaparken sigorta şirketlerinin sürprim uyguladıkları bir hasardır.
Bu vesile ile 2023 yılının tüm sektör mensupları ve tedarikçileri için kazasız, belasız, hayırlı ve bol kazançlı geçmesi dileğiyle.