TOFED, BAŞKENTTE YURT ÇAPINDAKİ OTOBÜS FİRMA SAHİPLERİNİ BİR ARAYA GETİRDİ. Zirveden birlik ve kararlılık mesajı çıktı « Güle Güle Gazetesi

3 Aralık 2024 - 10:35

TOFED, BAŞKENTTE YURT ÇAPINDAKİ OTOBÜS FİRMA SAHİPLERİNİ BİR ARAYA GETİRDİ. Zirveden birlik ve kararlılık mesajı çıktı

TOFED, BAŞKENTTE YURT ÇAPINDAKİ OTOBÜS FİRMA SAHİPLERİNİ BİR ARAYA GETİRDİ. Zirveden birlik ve kararlılık mesajı çıktı
Son Güncelleme :

12 Kasım 2024 - 14:49

731 views

TOFED’in Ankara’da ki zirvesi için TOFED Genel Başkanı Av. Birol Özcan, ‘Bir dönüm noktası olmalı’ demişti. Katılım, dile getirilenler ve verilen mesajlara bakıldığında zirvenin amacına ulaştığı görülüyor. Konuşmalarda, birlik, beraberlik ve kararlı adımlar atılmasına vurgu yapıldı. Başkan Özcan, ‘Uzun aradan sonra burada tohum atıldı, bunu filizlendirmek ve meyvesini yemek bizim elimizde. Rehavet artık bitmeli’ diye konuştu.

SEKTÖR, son 2-3 yılda tarihinin en derin buhranını yaşıyor. Batanlar, uçurumun kenarına gelenler; otobüs firmalarının önemli kısmı iflas tehdidi altında. Mırıldanmalar ve şikayetler olsa da, firmalardan beklenen hareket ve girişimler gelmiyor. Kötü sonu kabullenme misali… Sektörün en büyük sivil toplum kuruluşu olan Türkiye Otobüsçüler Federasyonu (TOFED), işte tam da böyle bir dönemde geçmişte olduğu gibi büyük bir sorumluluk örneği sergileyerek, başkentte bir zirve gerçekleştirdi. Sponsorluğunu Trendbilet’in üstlendiği Büyük Anadolu Hoteli’ndeki 2 günlük zirveye, Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş ve kurmayları, Ulaştırma Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürü Murat Baştor ve ekibi ile çoğunluğu firma sahiplerinden oluşan yüzlerce sektör mensubu katıldı. Ev sahibi sıfatıyla bütün konukları tek tek karşılayıp uğurlayan TOFED Genel Başkanı Av. Birol Özcan, zirvede çok önemli bir sunum yaptı. Sektörün can alıcı sorunlarına dikkat çeken Başkan Özcan, çözüm için de birliktelik ve ortak hareketi işaret etti.

Dile getirilen sorun ve beklentiler:

1) U-ETDS ile sektör verileri eşzamanlı olarak ölçülebilir ve yönetilebilir duruma gelmiştir. Yönetmeliğin 10. maddesi kapsamında kapasite kullanımı ve verimliliği artırmak için hat ve sefer sayılarını arz talep dengesine göre planlayan düzenlemeler yapılmasının sağlanması, bu kapsamda sektörde kurumsal olmayan  firmaların  kuruluşunun  zorlaştırılması, 

2) Akaryakıt  fiyatlarındaki dalgalanma  nedeni ile  Karayolu Taşıma Yönetmeliğince  4 ayda  bir  alınabilen  bilet  ücret tarifesinin, ikişer   aylık  sürelerle   belirlenebilmesi  için  mevzuattaki   mücbir  sebep  hali durumunun  uygulanması yada  yönetmeliğin  bu  yönde değiştirilmesi; ayrıca yolcu taleplerini karşılayabilmek için tek istikametli (gidiş dolu, dönüş boş) ek seferler için  bilhassa  bayram gibi  ilave seferlerin açıldığı  D2 yetki  belgesiyle    sefer düzenlenen   dönemlerde geçici % 30  fazla  bilet  fiyat farkı uygulanabilmelidir,

3) Sektör için hayati önem taşıyan ve sektörün bütününe hizmet veren F1 E acenteliği (Online  bilet kesen  acenteler) için sektör görüşü alınarak, satış portalları arasında rekabet ortamı yaratan ayrıntılı bir yönetmelik düzenlenmelidir. Bu kapsamda  online  bilet kesen acentelerin  komisyon oranlarında/hizmet bedellerinde  tavan  ücret  getirilmelidir.

4) Belgesiz, usulsüz veya kayıt dışı taşımacılıkla ilgili faaliyetlerde denetimler etkin hale getirilip düzenleme yapılarak ağır para cezası ve/veya  iki aylık araç bağlama cezası uygulanmalıdır. Zira  bilhassa İstanbul  Beylikdüzü  ilçesinden Tekirdağ  bölgesine  D2 yetki  belgesi  ile  tarifeli  sefer düzenleyen  bir  çok  firmanın  faaliyeti  engellenememektedir. Özellikle  D2 yetki  beleşi ile  yapılan  korsan taşımacılık  ülkemizde  gittikçe  yaygın hale  gele bir sorun  olmaktadır.  Dahası D4 belgesi başta olmak üzere belgelerin usulsüz kullanılmasını engellemek için denetimler artırılmalı ve araç bağlama  gibi  ağır yaptırım uygulanmalıdır.

5) Her geçen gün büyüyen şoför sorununa kısmen çözüm üretmek amacıyla, SGK  sistemine   anlık şoför girişi yapılabilmesi için Ulaştırma  ve Altyapı   Bakanlığı  desteğiyle yasal düzenleme yapılmalıdır. D1, B1, D2 ve B2 belgeli taşımalarda planlanmış ve kalkış saati gelmiş seferlerde sefere gidecek şoförler (hastalık, kaza, iş habersiz iş bırakma) gibi nedenlerle sefere gelmediğinden seferler eksik şoförle yapılmak zorunda kalınmakta ve bu durum kaza riski yaratmaktadır. Zira  anlık  şoför  ihtiyacı halinde  SGK  girişi olmadığından  ceza  ile  karşılaşılmakta kaza  hale  halinde  güvence  dışı kalmaktadır.

6) Otobüslerin toplu taşıma özelliği dikkate alınarak İstanbul giriş ve çıkışlarında toplamda 140 km fazla yol yaparak her seferinde 40 litre akaryakıt tüketimine neden olan Yavuz Sultan Selim köprüsüne paralel olarak, kamu zararını engellemek için en azından trafiğin  yoğun  olmadığı  saatlere  maliyetleri düşürmek ve yolculara zaman kazandırmak için Bakanlık desteğiyle eşzamanlı olarak Fatih Sultan Mehmet  köprüsünün kullanımına gece  23.00 ile  sabah  06.00 arasında  izin verilmelidir. 

7) Yolcularımızın daha güvenli nitelikli hizmet almaları İçin, genel olarak eğitim düzeyi yetersiz olan sektörümüzde her kademedeki çalışanlar İçin meslek  içi eğitim zorunlu hale getirilmelidir. Bunun için müfredat hazırlanarak, çevrimiçi eğitim planlamasıyla her kademedeki çalışanlar için eğitim sertifikası zorunluluğu getirilmelidir.

8) Yolcu taşımacılığında  haksız ve  yıkıcı  rekabetin  önlenmesi için  taşıma  mevzuatındaki yetkinin  kullanılarak bilet  ücret tarifelerinde  taban ücret tarifesi yayınlanması, gerekmektedir.

9) Uzun ve orta mesafelerde havayolu ve demiryolu taşımacılığının daha yoğun kullanılması bu mesafelerde karayolunun payını daraltarak kısa mesafede ulaşım talebini artırmıştır. Bu nedenle kısa mesafelerde daha ekonomik olan ve verimli kullanma imkanı sağlayan 19+1 araçların kullanım talebi ihtiyaç haline gelmiştir. 19+1 Araçlar öz mal olmak ve öz mal kapasitesinde kullanılmamak  ve gidebileceği  mesafeye  km  koymak  şartıyla  çalışmasına  müsaade edilmelidir. 

10) Yolcu taşımacılığında birden fazla firmanın bir araya gelerek taşıma  organizatörlüğü adı altında birleşmesine ve faaliyet yürütmesine izin verilmesi

11) Şoförlerin denetlenmesi ve  kazaların  engellenmesi  için parmak iz teknolojisi olan takograf sisteme geçilmesi.

İŞTE TOFED GENEL BAŞKANI AV. BİROL ÖZCAN’IN ZİRVE SUNUMU:

Ağır sorunları ancak birlikte çözebiliriz

DEĞERLİ sektör mensupları, saygıdeğer misafirlerimiz; Ülkemiz  zor bir süreçten geçmektedir.  Bu ekonomik  koşullar altında sektörümüzün de iyi bir süreçten geçtiğini söylemek maalesef ki mümkün değildir.   Gerek küresel  gerekse  ulusal  ölçekte  yaşadığımız  tüm  olumsuzluklar,  ekonomilerde  büyük  bir  buhrana  neden  olmuş,  petrol  fiyatları  aşırı  artış  göstermiş  ve  en önemli  giderlerimizden    biri   olan akaryakıt  fiyatları  beklenmedik  bir seviyeye artmış, işletme  giderlerinde  de  belenmedik  bir artış  olmakla    yolcu  sayılarımızda  önemli  düşüş  meydana  gelmiştir.

Aslında  otobüs bilet fiyatları  olması  gerekenin  çok altındadır.  Bu  yaz  sektör  açısından  beklentilerin altında  gerçekleşmiştir.  Geçen  yıllara  oranla  istenilen  yolcu sayısına  ulaşılamamıştır. Azalan yolcu sayımız  bağlı olarak  bir de  kış  aylarına girmemiz  nedeniyle işlerimiz durma noktasına  gelmiştir.  İlerleyen aylarda  yolcu  ve sefer sayılarında  önemli  bir daralma  beklemekteyiz.   Buna bağlı olarak da firmalarımızın  arasında  yaşanan  haksız  ve  yıkıcı  rekabette  de  bir artış  beklemekteyiz.  Burada  bir hususa  daha  değinmek  istiyorum  Türkiye  Otobüsçüler Federasyonu   sektörün  en önemli  ve  en  büyük  kuruluşudur. Biz  TOFED olarak  sektörümüzün sıkıntılı dönemlerinde  mensuplarımızı  tek bir  çatı  altında  toplamayı  başardıktan   sonra  geçtiğimiz   20  yılda   sektörü  ilgilendiren  her  sorun  için  çalmadık kapı, görüşmedik  kimse  bırakmadık. Bu çerçevede    Ulaştırma  Bakanlığı Karayolu  Düzenleme  Genel  Müdürlüğü  yetkililerine  göstermiş oldukları duyarlılıktan  ötürü  bir kez daha teşekkür ederiz.   Ancak  ülkemizdeki  ekonomik  gelişmelere  bağlı olarak  çözüm  bekleyen  bir  çok sorunumuz vardır. Bunların  en önemlilerine  kısaca  değinmek   gerekirse  ücret tarifelerinin  4 ayda  bir  değiştirilebileceği   yönünde  yönetmelik düzenlemesidir.  Biz sektör  olarak  bunun  iki  ayda  bir değiştirme  hakkı  verilmesini  talep ediyoruz. Haksız ve yıkıcı  rekabet olmadığı sürece bilet fiyatları serbest  piyasa ortamında  belirlenmelidir.   Ayrıca yolcu taleplerini karşılayabilmek için tek istikametli (gidiş dolu, dönüş boş) ek seferler için  bilhassa  bayram gibi  ilave seferlerin açıldığı  D2 yetki  belgesiyle    sefer düzenlenen   dönemlerde geçici olarak   % 30  fazla  bilet  fiyat farkı uygulanabilmelidir, Bir diğer  sorunumuz da  Yavuz Sultan Selim Köprüsünden geçişlerin  zorunlu tutulmasıdır.  Bildiğiniz üzere  geçtiğimiz aylarda  firmalarımıza  Fatih Sultan Mehmet  Köprüsünü kullandığı  gerekçesiyle  milyonlarca  lira  ceza  gelmiştir. Bunların  iptali  için  tüm bürokrasi kademesiyle  yoğun bir görüşme trafiği gerçekleştirilmiştir. Fatih Sultan Mehmet Köprüsünden  geçiş yapmak  seyahat  süresini  kısalttığı  için    şimdilik  yoğun olmayan saatlerde  bu  köprüden geçişlere    izin verilmelidir. 

Korsanla  mücadelede  mevzuatın  güncelleştirilmesi ve yönetmeliğin sektörün  talepleri doğrultusunda  güncellenmesi  gibi  önemli sorunlarda  tüm çabalarımıza  rağmen  istediğimiz  sonucu  alamadık. Bilhassa D2 yetki  belgeli  yada  belgesiz  taşımacılıkta ana faaliyet alanımız  olan  D1 yetki  belgesi  alanına tecavüzler her yıl artış  göstermektedir. İstanbul ‘da  Beylikdüzü  bölgesindeki  korsan taşımacılık  bir türlü engellenememiştir. Korsan taşımacılığın tek  çözümü  taksilerde  olduğu  gibi  araç bağlama  yaptırımının  getirilmesidir.

Sektörümüzün  önemli  sorunlarından  biri  İstanbul  Anadolu yakasında dağınık  vaziyette  bulunan sektör  mensuplarının  Anadolu Yakası  otogarı  projesi altında  bir araya  getirilmesidir.  Bu konuyla  ilgili  olarak gerek Ulaştırma  Bakanlığı nezdinde  gerekse  İstanbul  Büyükşehir  Belediyesi  nezdinde  görüşmelerimiz sürmektedir. Önemli olan bir diğer sorun  ise  internetten   bilet kesen  firmaların,  haksız  rekabete  yol açan  bilet  fiyat  uygulamalarıydı. Bu  noktada  Ulaştırma  Bakanlığıyla   yapmış olduğumuz  görüşmeler  neticesinde  artık  tarifenin  altında  haksız rekabete  sebep olacak  uygulamalar  ortadan  kaldırılmıştır.  Bildiğiniz  üzere  burada karşılaştığımız   diğer bir   sorun  ise  terminallerdeki  acentelerin  durumudur. Online  bilet kesen acenteler  nedeniyle, sektörün önemli  bir  paydaşı olan acentelerimiz  zor duruma  düşmüştür.   Bu  nedenle  online  bilet  kesen acentelerin  belirli  bir regülasyona  tabi  tutulması, sektörde   tekelleşme  sağlanmadan  firmalarımızdan  düşük  oranda  komisyon  bedeli  almaları  için  bir  çok  çalışma  yapılmıştır.  Bu kapsamda henüz Rekabet Kurumundan istediğimiz  etkiyi  göremedik. Ancak sektörde  tekel durumuna  gelen  tek ve en büyük  bir  firmanın  uygulamalarına  bağlı olarak  komisyon oranları  %15  düzeyine  kadar  çıkmıştır.  Yaşadığımız  ekonomik kriz  ortamında  giderlerin azaltılması  için  sektörümüzün  düşük  komisyon oranı sunan  online  bilet satışı  yapan  yeni firmalara  ihtiyacı  vardır.  Bu gün burada  TRENDBİLET inovasyon şirketinin  tanıtımı  gerçekleştirilecektir.

Biz Türkiye  karayolu yolcu  taşımacıları  olarak  herhangi  bir  şirketin    tekelinde  kalmayı  reddediyoruz.   İnternetten  bilet satışı  yapan  firmalar arasında da  bir rekabet  ortamı olmasını  istiyoruz.   Bu nedenle  sektöre yeni  giriş  yapacak  tüm  online  bilet   acentelerine     desteklerimizi  sunuyoruz.    Online  bilet kesen acentelerin  almış oldukları  komisyon  oranlarının  düşürülmesi  ve sektörün çilesini  çeken    acentelerimizin  hakkaniyete  uygun bir  gelir  paylaşım oranına  kavuşması gerekmektedir.   Burada bulunan TRENDBİLET  inovasyon  şirketi sektör  mensuplarımıza  maliyet + karla düşük  komisyon  ücretleri  vaad etmekte, şirketler arasında  haksız rekabet edici  uygulamalara yeşil  ışık  yakmayacağını söylemektedir. Bu nedenle biz  de TOFED olarak TRENBİLET şirketinin sektörümüzdeki  faaliyetlerini  destekliyoruz.  Sizlerin de Trendbilet’in maliyet+kar anlayışıyla düşük oranlı komisyon uygulamasına dahil olarak desteklerinizi bekliyorum.

Değerli  meslektaşlarım  Her geçen gün büyüyen şoför sorununa kısmen çözüm üretmek amacıyla, SGK  sistemine   anlık şoför girişi yapılabilmesi için Ulaştırma  ve Altyapı   Bakanlığı  desteğiyle yasal düzenleme yapılmalıdır. Yolcularımızın daha güvenli nitelikli hizmet almaları İçin, genel olarak eğitim düzeyi yetersiz olan sektörümüzde her kademedeki çalışanlar İçin meslek  içi eğitim zorunlu hale getirilmelidir

Diğer  bir sorunumuz  ise  19+1 araçlardır. Uzun ve orta mesafelerde havayolu ve demiryolu taşımacılığının daha yoğun kullanılması bu mesafelerde karayolunun payını daraltarak kısa mesafede ulaşım talebini artırmıştır. Bu nedenle kısa mesafelerde daha ekonomik olan ve verimli kullanma imkanı sağlayan 19+1 araçların kullanım talebi ihtiyaç haline gelmiştir. 19+1 Araçlar öz mal olmak ve öz mal kapasitesinde kullanılmamak  ve gidebileceği  mesafeye  km  koymak  şartıyla  çalışmasına  müsaade edilmelidir.   Sefere  giden  otobüslerin  ara duraklar da  dahil   terminallere  ödediği çıkış ücreti de   çok fazladır. Terminal  işletmecilerinin  ara durak statüsünde   sefere  giden otobüslerden  çıkış  ücreti  almaması sağlanmalıdır.   Ayrıca otobüsler sefere giderken %25 doluluk oranı yakalamadan sefer izni verilmemelidir. Sevgili  meslektaşlarım karayolu yolcu taşımacıları  olarak bizler toplumun ve ülkenin kalkınmasında her zaman üzerimize düşen görevi layıkıyla yerine getirmeye çalıştık, çalışacağız da.  Ancak  birlik ve beraberlik içinde olduğumuz sürece daha güçlü bir  sektör olarak hedeflimize  ulaşabiliriz. Değerli  meslektaşlarım, Saygıdeğer misafirler,  sizlerin daha fazla  vaktini  almadan, bir kez daha  sizlerle  birlikte  olmaktan çok  mutlu olduğumu ifade ederek,  istişari  nitelikteki  toplantımıza  katılımınızdan dolayı  hepinize tekrar teşekkür ediyor, saygılarımı  sunuyorum.

YORUM YAP

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.