
DEĞİŞİM, hayatın temelinde var… Dünden bugüne otobüsçülük de çok ciddi değişimlere uğradı, uğramaya da devam ediyor. Şöyle bir geriye dönüp bakın, her şeyin nasıl baş döndürücü şekilde değiştiğini daha iyi görebilirsiniz. Bu doğal değişim ve dönüşüm; bir de koşulların dayatmasıyla ortaya çıkan zorunlu bir değişim var. Otobüsçülük, son 10-15 yıl içerisinde diğer modlarının palazlanması sonucu giderek kan kaybetmeye başladı. Erime, devam ediyor. Bu baskının bir sonucu olarak, hizmet sunma biçimleri, yatırım biçimleri, istaidam biçimleri vs de değişime uğruyor. Yakın tarihe kadar hesapsız kitapsız yapılan yatırımlar, artık çok temkinli şekilde yapılmaya başlandı. İnsanlar artık en küçük detayın bile hesabını yapıyor. Yatırım planlaması yaparken, ‘karşılığı var mı’ diye bakıyor. Haklı da. Nitekim büyük otobüs pazarının kesintisiz lideri Mercedes-Benz Türk’ün Otobüs Pazarlama ve Satış Direktörü Osman Nuri aksoy da, bu duruma dikkat çekerek, ‘Yatırımlar daha temkinli seyir izledi. Finansal kaynaklara erişimdeki dikkatli yaklaşım, yatırım kararlarının daha seçici ve planlı alınmasına neden oldu. Bu durum pazarda belirli bir yavaşlamaya yol açsa da sürecin, sektörde daha sürdürülebilir ve bilinçli yatırımları beraberinde getirdiğini söyleyebiliriz’ diye açıklama yaptı. Çok çarpıcı bir söyleşi oldu. Pazar ve sektörün durumuyla alakalı olarak zengin içeriğe sahip söyleşimizi, ilgiyle okuyacaksınız. İşte Osman Nuri Aksoy ile söyleşimiz:
GÜLEGÜLE: 2025 yılının ilk yarısını geride bıraktık. Pazar açısından ilk 6 ayı değerlendirir misiniz?
PLANLI VE SEÇİCİ YATIRIMLAR
AKSOY: 2025’in ilk yarısında şehirlerarası otobüs pazarı, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre daha temkinli bir seyir izledi. Finansal kaynaklara erişimdeki dikkatli yaklaşım, yatırım kararlarının daha seçici ve planlı şekilde alınmasına neden oldu. Bu durum, pazarda belirli bir yavaşlamaya yol açsa da sürecin, sektörde daha sürdürülebilir ve bilinçli yatırımları beraberinde getirdiğini söyleyebiliriz. Yılın geri kalanında da benzer bir eğilim devam edebilir; ancak sektördeki gelişmeleri yakından takip ederek müşterilerimize en uygun çözümleri sunmayı sürdüreceğiz. Türkiye’de şehirler arası otobüs pazarındaki güçlü konumumuz, müşterilerimizin markamıza duyduğu uzun vadeli güvenin bir göstergesi. Bu güveni korumak ve beklentilerin ötesine geçmek en temel sorumluluğumuz. Araç yatırımlarında Mercedes-Benz Türk’ü tercih eden müşterilerimizin yatırım değerlerini korumaya devam ettiklerini memnuniyetle gözlemliyoruz.
Yılın ilk altı ayında da müşteri geri bildirimlerine odaklanarak ürünlerimizi geliştirdik, satış sonrası hizmet kalitemizi sürdürdük ve esnek finansman çözümlerimizle müşterilerimizin yanında olduk. Bu dönemi, beklentilerimizle uyumlu bir şekilde geçirdiğimizi söyleyebilirim.
GÜLEGÜLE: Rakamlar açısından öngörüleriniz neydi, karşılık buldu mu? Bir de geçen yılın aynı dönemi ile bir kıyaslama yapabilir misiniz?
PAZARIN YAPISI DA DEĞİŞİYOR
AKSOY: 2025’in ilk 6 ayına yönelik öngörülerimiz büyük ölçüde gerçekleşti. Pazardaki genel hareketlilik geçen yılın aynı dönemine kıyasla daha temkinli bir yapıya bürünse de Mercedes-Benz Türk olarak planladığımız satış hedeflerine ulaştık. Bu da stratejimizin sağlam temellere dayandığını gösteriyor. Pazar, giderek daha fazla orta ve uzun vadeli finansal planlama ile yapılan, servis sözleşmeleriyle desteklenen ve işletme maliyetlerini gözeten yatırımlar üzerinden şekilleniyor. Bu daha profesyonel yaklaşım, pazarda kalite ve sürdürülebilirliğin önceliklendirildiğine işaret ediyor. Aynı zamanda, pazarın yapısında da değişimler gözlemliyoruz. Özellikle turizm taşımacılığına yönelik alımların toplam içindeki payı artarken, bireysel yatırımcılar da takas ve ikinci el sistemlerinin sunduğu avantajlarla daha yeni ve donanımlı araçlara ulaşabiliyor.
Mercedes-Benz Türk olarak bu dönüşümü güçlü BusStore markamız, müşterilerimizin ihtiyaçlarına özel geliştirdiğimiz yeni ve ikinci el araçlara yönelik esnek finansman modellerimiz, geniş bayi ve servis ağımız ile desteklemeye devam ediyoruz. Tüm bu unsurlar sayesinde, ürünlerimizin tüm yaşam döngüsü boyunca müşterilerimize sürdürülebilir çözümler sunmayı sürdürüyoruz.
GÜLEGÜLE: Ekonomik koşullar nedeniyle şehirler arası otobüs sektöründe bir daralma olduğu ifade ediliyor, sizin pazar rakamları da bunu doğrular nitelikte mi?
TURİZMDE HAREKETLİLİK VAR
AKSOY: Pazarı daha sağlıklı analiz edebilmek için segment bazlı bir değerlendirme yapmak önemli. 2025’in ilk yarısında şehirler arası otobüs segmentinde, genel ekonomik koşulların etkisiyle daha temkinli bir yatırım yaklaşımı gözlemledik. Mevcut faiz oranları, finansmana erişimdeki hassasiyetler ve operasyonel maliyetlerdeki artış gibi etkenler firmaların karar alma süreçlerini etkiledi. Ancak bu dönemde pazar sadece daralmadan ibaret değildi; özellikle turizm taşımacılığı segmentinde ciddi bir hareketlilik ve canlılık söz konusu oldu. Turizm amaçlı alımların toplam içindeki payında anlamlı bir artış gözlemliyoruz. Bu eğilimde, ürünlerimizde yaptığımız geliştirmelerin ve kullanıcı deneyimini ön planda tutan çözümlerimizin önemli katkı sağladığını söyleyebiliriz.
GÜLEGÜLE: Turizmde rakamlar umut verici olsa da, artan maliyetler nedeniyle özellikle taşımacılar büyük sıkıntılar yaşıyor, bu durum otobüs yatırımlarını olumsuz etkiliyor mu?
TURİZMDE YATIRIM DEVAM EDECEK
AKSOY: 2024 yılı turizm segmenti açısından oldukça hareketli geçti ve bu dinamizm 2025’in ilk yarısında da etkisini sürdürdü. Pandemi döneminde daha küçük araçlara yönelen turizm taşımacılığı, yeniden otobüse dönüş trendine girdi. Özellikle kalabalık gruplara yönelik kültür ve yurt dışı turlarının artmasıyla birlikte otobüs tercihleri yükselişe geçti. Yabancı turist sayısındaki artışın yanı sıra, yerli turistin otobüsle yapılan kültür turlarına ilgisi, sektörde güçlü bir talep yarattı.
Bu talep, yaz sezonunda konforlu ve güvenli otobüslere erişim ihtiyacını artırırken, turizm taşımacıları da filolarını büyütme ve yenileme yönünde planlamalar yapmaya başladı. Elbette maliyet artışları sektör genelinde dikkatle yönetilmesi gereken bir konu olmaya devam ediyor; ancak biz Mercedes-Benz Türk olarak bu süreçte müşterilerimize sunduğumuz esnek finansman çözümleri, düşük işletme maliyetli araçlarımız ve Satış Sonrası Hizmetlerde güçlü desteğimizle yatırım kararlarını kolaylaştırmayı sürdürüyoruz. Turizmdeki canlılık ışığında, otobüs yatırımlarının önümüzdeki dönemde de istikrarlı şekilde devam edeceğini öngörüyoruz.
GÜLEGÜLE: Beklentisi yüksek bir sezona girdik. Gerek firmalar gerekse de bireysel yatırımcılar ciddi otobüs alımları yaptı. Yine markanız en çok tercih edilen oldu. Bunu neye bağlıyorsunuz?
MÜŞTERİLERİMİZ BİZE GÜVENİYOR
AKSOY: Bugünün yatırımcıları kararlarını sadece sezgisel değil, ölçülebilir fayda ve uzun vadeli değerler üzerinden veriyor. Biz de Mercedes-Benz Türk olarak bu dönüşüme uygun şekilde, ürün kalitesinden Satış Sonrası Hizmetlere, finansman çözümlerinden ikinci el desteğine kadar bütünsel bir değer zinciri sunuyoruz. Araçlarımızın yüksek ikinci el değeri, yakıt verimliliği, dijital sistemlerle sağlanan operasyonel kontrol avantajı ve geniş yetkiservis ağımız; güvenlik, konfor ve estetik gibi unsurlarla birleşince müşterilerimizin tercihinde etkili oluyor.
Müşterilerimizin markamıza duyduğu güven, yıllardır istikrarlı biçimde sürdürdüğümüz ürün ve hizmet kalitesinin bir sonucu. Özellikle 7 gün 24 saat ulaşılabilir Satış Sonrası Hizmetlerimiz ve aracın her yaşında sürdürülebilir performansını destekleyen altyapımız, tercih edilmemizi güçlendiren önemli etkenler arasında.
GÜLEGÜLE: Sunduğunuz kredi kolaylığının da bu tercihte etkisi var mı? Örneğin sattığınız otobüslerin yüzde kaçına finansal destek sağladınız?
YÜZDE 85’E FİNANSAL DESTEK VERDİK
AKSOY: Finansman, otobüs yatırımlarında kuşkusuz belirleyici bir unsur. Mercedes-Benz Kamyon Finansman ile müşterilerimize ihtiyaçlarına özel, esnek ve güvenli finansman çözümleri sunuyoruz. 2025’in ilk yarısında yaptığımız satışların yaklaşık yüzde 85’i doğrudan sunduğumuz finansman destekleriyle gerçekleşti.
Ayrıca, mevcut ekonomik konjonktürde yatırımcılarımızın “bugünden fiyat ve ödeme planını bilerek” hareket etmek istemesi, sabit fiyatlı anlaşmalarımıza olan ilgiyi artırıyor. Bu doğrultuda bayi ağımız üzerinden sunduğumuz sabit fiyat opsiyonları, müşterilerimizin risklerini minimize etmelerine yardımcı oluyor.
GÜLEGÜLE: Artık gelenek haline getirdiniz, her yıl otobüslerde ciddi yenilikler yapıyorsunuz. Bu yıl da 25 yenilikle müşterinin karşısına çıktınız. Neye göre yenilikleri tespit ediyorsunuz?
YENİLİKLERLE HAYATI KOLAYLAŞTIRDIK
AKSOY: Mercedes-Benz Türk olarak ürün geliştirme süreçlerimizin merkezinde kullanıcı geri bildirimleri ve saha gözlemleri yer alıyor. Her yıl düzenli olarak şehirler arası seyahatler gerçekleştiriyor, kaptanlarımız, host/hosteslerimiz ve yolcularla birebir görüşerek gerçek kullanım koşullarını yerinde gözlemliyoruz.
2025 model araçlarımızda sunduğumuz 25 yenilik de bu sürecin bir ürünü. Teknolojik gelişmeleri takip etmenin yanı sıra, bu yenilikleri kullanıcı deneyimi, mevzuat uyumu ve operasyonel ihtiyaçlar gibi farklı boyutlarda değerlendirerek uygulamaya alıyoruz. Böylece sadece güncel değil, aynı zamanda geleceğe hazır ürünler geliştiriyoruz.
GÜLEGÜLE: Elektrikli araç her alanda yaygınlaşıyor. Şehiriçi derken şehirlerarası otobüslerde de elektrikli yarışı başladı. Bu konuda öngörünüz ne, neler söylersiniz?
AKSOY: Elektrifikasyon süreci özellikle şehir içi taşımacılıkta daha hızlı ilerliyor. Çünkü burada operasyonel çevrimler daha kısa ve altyapı yatırımları daha kolay planlanabilir. Şehirler arası taşımacılıkta ise menzil, batarya ömrü, şarj süresi ve altyapı gibi unsurlar sürecin daha kademeli ilerlemesine neden oluyor.
GÜLEGÜLE: Mercedes-Benz’in de bu alanda çalışması var mı, varsa hangi aşamada? Örneğin bununla ilgili bir tarih zikredebiliyor musunuz?
HER TÜRLÜ DÖNÜŞÜME HAZIRIZ
AKSOY: Mercedes-Benz Türk olarak, bu dönüşümün bilincindeyiz ve hazırlıklarımızı buna göre sürdürüyoruz. Şehir içi segmentte 2018’den bu yana eCitaro modelimiz ürün portföyümüzde yer alıyor. Avrupa’da şehir içi otobüslerin yüzde 50’sinden fazlasının artık elektrikli olması bu geçişin hızını gösteriyor. Ayrıca daha kısa mesafeli taşımacılık için eIntouro modelimizi lanse ettik. Kamyon tarafında ise eActros 600 modelimiz “International Truck of the Year 2025” ödülünü aldı; bu model 600 kWh üzerindeki batarya kapasitesiyle 500 km’ye kadar menzil sunabiliyor. Alternatif yakıtlı ve hidrojenli araçlarımız da portföyümüzde yer alıyor. Şehirler arası segmentte bu dönüşüm daha temkinli ilerlese de altyapı ve regülasyonların gelişmesiyle birlikte burada da önemli adımlar atılacağını öngörüyoruz.
GÜLEGÜLE: Sezon öngörünüzü alabilir miyiz, umutların karşılık bulacağı bir sezon olur mu?
AKSOY: 2025 sezonu, özellikle yaz aylarında hem şehirler arası hem de turizm taşımacılığı açısından hareketli geçiyor. Mercedes-Benz Türk olarak her zaman arz-talep dengesini gözeterek planlama yapıyor, bu sayede sektörden olumlu geri bildirimler alıyoruz. Müşterilerimizi sadece “müşteri” olarak değil, geniş bir ailenin parçası olarak görüyoruz ve onlarla sürekli iletişim halindeyiz. Sezonun geri kalanında da bu iş ortaklığı anlayışıyla müşterilerimizin beklentilerini karşılamayı sürdüreceğiz. 2026 için de şimdiden güçlü iş ortaklıkları ve doğru stratejilerle hazırlıklarımızı sürdürüyoruz.