Son yıllarda olduğu gibi, otobüsçü için bu sezon da tam bir hayal kırıklığı. Bırakın yaraları sarmayı, firmalar bu yılın kalanını finanse edecek bir geliri dahi elde edemedi. Üniversitelilerin hareketliği olacak, ardından 7-8 aylık koca bir ölü sezon. Otobüslerimizle ‘zararı’ taşıyacağız. Hep söyleriz; ama bu ölü sezon gelecek için bir planlama sezonu olabilir.
SON, yıllarda büyük hızla kan ve güç kaybı yaşıyor bu vefalı sektör. Ve her yaz sezonu öncesi, ‘belki bu kez’ diye umutlanır durur! Ve maalesef sezonlar da hep hayal kırıklıklarıyla son bulur; tabii daha da çok eriyiverir sektör. 2025 yaz sezonuna da bu duygu ve umutlarla ‘merhaba’ dedik. Eski günlerdeki gibi olmasa da, ‘iyi olur inşallah’ dedik. Tablo aynı tablo! Bırakın ek seferleri, normal seferlerde dahi yüzde 100 doluluklara ulaşamadık. Yolcunun karşısına çıkıp mağrurla, ‘yerimiz yok’ diyemedik. Nereye gitsen yer bulursun. Öte taraftan son 2 yılda, özellikle de yaz sezonunda taşıma fiyatlarımızı önemli oranda artırıyorduk, bu sezonda onu da pek yapamadık. Yeterince iş yoktu, yeterince para kazanamadık. Geldik bugüne! Sezon artık sona eriyor. 15-20 gün, üniversitelilerin bir hareketliliği yaşanır. Ardından kesat mı dersiniz, ölü sezon mu! Neyse ne; işler bıçak gibi kesilecek. Ama otobüslerimiz yine yollarda olacak; bir farkla onlar bu süre zarfında sadece ‘zarar’ taşıyacaklar.
YANDA, ‘sorun varsa çözüm arayışları da var’ demişiz. Evet otobüsçünün sorunu çok ve ağır, ama çözümsüz değil. Yardım alsak daha iyi olur tabii, ama alamıyoruz. Buna rağmen çözüm mümkün ve bu da bizde! Yazacaklarımız yeni değil, belki her 3-5 ayda bir aynı şeyleri yazarız. Sektör büyükleri ve bilenlerimiz de aynı şeyleri söyler durur. Reçete net: Kazancı artırmanın yolu yoksa, gideri kısacağız! Bu da, kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmaktan geçer. Dedik ya 7-8 ay otobüslerimiz ‘zarar’ taşıyacak. Niye taşısın ki, bunu önlemek elimizde değil mi? Niye boşa yakın 4 otobüs kaldıralım; bunun yerine 1 dolu otobüs kaldırıp 3 otobüsün maliyetinden kurtulmak elimizde değil mi! Evet ticaret yapıyoruz, aynı yöne çalışanlarla rakibiz, ama diğer taraftan batmakta olan gemide kaderimiz aynı, neden geminin batmaması için ortak mücadele vermeyelim? Ortalama 8 ay iş yok, bunu fırsata dönüştürmek mümkün. Bu kez nihai olarak, sivil kuruluşlarımızla birlikte bu ölü sezonu yapısal değişimlerin formüle edileceği bir sezona dönüştürelim.

