
Toplu ulaşımda bir dünya markası haline gelen Karsan, otonom sürüş teknolojisini Avrupa’nın merkezine taşıyarak yeni bir başarıya daha imza attı. Markanın elde ettiği büyük başarılarla adını duyuran modeli Otonom e-ATAK, Almanya’nın karayolu trafik düzenlemelerinden sorumlu resmi kurumu KBA’dan (KraftfahrtBundesamt-Federal Motorlu Taşımacılık Kurumu) onay alan ilk otonom toplu ulaşım aracı olmayı başardı. Bu onayla birlikte Karsan’ın teknoloji partneri ADASTEC ile geliştirdiği Seviye-4 Otonom e-ATAK, Almanya’nın Hannover kentinde Albus Projesi kapsamında kamuya açık yollarda görev yapacak ilk otonom otobüs oldu. Bu adım, Avrupa’nın en katı regülasyonlarına sahip pazarında Türk mühendisliği imzasıyla hayata geçen bir ilki temsil ediyor. Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Karsan CEO’su Okan Baş, “Otonom toplu taşıma dönüşümüne yön veren öncü marka olarak, bu alanda sadece adapte olan değil, standartları belirleyen bir yapıyla ilerliyoruz. Otonom e-ATAK ile Almanya gibi regülasyonların en katı uygulandığı pazarlardan birinde sahaya çıkmak, yalnızca teknik yetkinliğimizi değil, vizyoner yaklaşımımızı da ortaya koyuyor. Almanya’da kamuya açık yolda hizmet vermeye başlayacak olan Seviye-4 otonom tam boy otobüsümüz, Karsan’ın Avrupa’daki mobilite dönüşümündeki kararlı duruşunu simgeliyor. Teknoloji partnerimiz ADASTEC ile birlikte elde ettiğimiz bu başarı, Türkiye’nin yazılım ve otomotiv mühendisliğinde ulaştığı seviyenin Avrupa’nın en gelişmiş pazarlarında dahi kabul gördüğünün güçlü bir göstergesi” dedi.

Dünyanın toplu ulaşım altyapısının dönüşümünde elektrikli ve otonom araçlarıyla öncü rol oynayan Karsan, yenilikçi modelleri ve öncü teknolojileriyle sektör otoritelerinin dikkatini çekmeye devam ediyor. Elektrik, otonom ve hidrojen olmak üzere aynı anda 3 teknolojiyi birden üretebilen ve kullanıcıların hizmetine sunan Karsan, dünyanın ilk, planlanmış bir rota üzerinde sürücüsüz olarak hareket edebilen Seviye-4 toplu ulaşım aracı Otonom e-ATAK ile önemli bir başarıya daha imzasını attı. Bu kapsamda 8 metrelik Karsan Otonom e-ATAK, Almanya’da doğrudan Ulaştırma Bakanlığı’na bağlı karayolu trafiği yasal düzenlemelerinde yetkili kurum Federal Motorlu Taşımacılık Kurumu (KBA – Kraftfahrt-Bundesamt) tarafından onaylandı. Almanya’da Albus Projesi kapsamında kamuya açık alanda otonom sürüşün önünü açan bu onay ile, Karsan Otonom e-ATAK Hannover’e bağlı Burgdorf içesindeki 906 numaralı hatta, 7 kilometrelik bir rotada faaliyet gösterecek. Almanya Ulaştırma Bakanlığı tarafından desteklenen Albus Projesi kapsamında görev alacak Otonom e-ATAK, 13 durağı kapsayan güzergâhında 10 trafik ışığını yönetiyor; kavşaklar, yaya geçitleri ve karmaşık şehir içi manevraları 40 km/s sabit hızla geçerek, teknoloji partneri ADASTEC tarafından geliştirilen flowride.ai yazılımıyla Seviye-4 sürüş teknolojisinin saha olgunluğunu güçlü biçimde ortaya koyuyor.
Bir yıl boyunca demo sürüşler yapılacak!
Bu onayın, Almanya gibi katı regülasyonlara sahip bir pazarda Karsan teknolojisine duyulan güvenin güçlü bir göstergesi olduğunu söyleyen Karsan CEO’su Okan Baş, “Bu aynı zamanda Almanya’da Hannover Albus Projesi kapsamında açık trafikte otonom sürüş gerçekleştirebileceğimiz anlamına geliyor. Almanya karayolu trafiği yasal düzenlemelerinde KBA’nın oynadığı kilit rol göz önüne alındığında, bu gelişme Almanya’daki operatörlerin otonom araç teknolojisine olan güvenini de pekiştiriyor. Bir başka önemli nokta da Otonom e-ATAK’ın, Almanya’da toplu ulaşımda Seviye-4 otonom sürüş onayı alan ilk araç olması” dedi. Karsan’ın, sadece Türkiye’nin değil, Avrupa’nın da otonom toplu ulaşımın dönüşümüne yön vermeye devam ettiğini vurgulayan Okan Baş, şöyle devam etti: “Yazılım alanındaki iş ortağımız ADASTEC ile geliştirdiğimiz Otonom e-ATAK, 2022’den beri Avrupa’da kullanılıyor. Bugün itibarıyla 3 kıtaya yayılmış 27 ülkede 1.500 adetten fazla elektrikli aracımız hizmet vermeye devam ediyor. Bugüne kadar pek çok ödül kazanmış olan Karsan Otonom e-ATAK ile Amerika’dan Avrupa’ya kadar 11ülkede 12 otonom projesine imzamızı attık. Otonom araçlarımız 4 yılda 35 bin yolcu taşıdı ve 100 bin kilometrenin üzerinde otonom sürüşte şehir içi yol deneyimine ulaştı. Üstelik bunun önemli bir kısmını da -25 derece gibi konvansiyonel motorlu araçların bile zorlandığı hava koşullarında gerçekleştirdik. Ayrıca Otonom e-ATAK, 2022 yılından bu yana hizmet verdiği Norveç’in Stavanger şehrindeki rotasına 800 metre uzunluğundaki bir tünel geçişini de ekledi ve Avrupa’da tünelden geçen ilk sürücüsüz araç olma ünvanının sahibi oldu. Bu kadar büyük başarılara imza atan aracımızın kullanım sahasını, önümüzdeki dönemde Hollanda Rotterdam Havalimanı ve İsviçre Arbon projelerimizle genişleteceğiz.” Otonom e-ATAK’ın teknoloji partneri ADASTEC’in CEO’su Dr. Ali Peker ise, bu iş birliğiyle ilgili şu değerlendirmede bulundu: “Almanya gibi dünyada regülasyon ve güvenlik açısından en titiz pazarlardan birinde, flowride.ai platformumuzun KBA onayı alması, sahada test edilmiş, güvenilir ve olgun bir teknolojimiz olduğunu kanıtlıyor. Karsan’la birlikte Avrupa’da otonom taşımacılığın kapılarını aralıyor; geleceğin akıllı şehirlerine bugünden katkı sağlıyoruz. Bu sadece bir proje değil, Avrupa’daki mobilite dönüşümünün öncüsü olan güçlü bir iş ortaklığıdır.”
Sadece 3 saatte tam şarjla hizmete hazır!
Gelişmiş Sensör Paketi ile donatılan Karsan Otonom e-ATAK, farklı hava koşullarında hassas navigasyon ve durumsal farkındalık sağlamak için birlikte çalışan LiDAR, Radar, RGB Kameralar, GNSS ve en son teknoloji sensörlerin bir kombinasyonunu kullanıyor. BMW tarafından geliştirilen 220 kWh batarya paketi ile çalışan 8,3 metre uzunluğundaki Karsan Otonom e-ATAK, kentsel ulaşım taleplerini verimli bir şekilde karşılayabilecek sürdürülebilir, yüksek kapasiteli bir transit çözüm olarak öne çıkıyor. Otobüsün AC ünitelerle 5 saatte, DC ünitelerle ise 3 saatte tam olarak şarj olabilme yeteneği, aracın sürekli hizmete hazır olmasını sağlıyor.
——————————————————————————————————————–
Karsan Hakkında:
Türk otomotiv sanayinde 59 yılı geride bırakan Karsan, kurulduğu günden bu yana ticari araç segmentinde kendi markası da dahil, dünyanın önde gelen markaları için modern tesislerinde üretim yapıyor. 1981 yılından bu yana ticari araç üretimi gerçekleştiren Karsan’ın Bursa Hasanağa’daki fabrikası yılda tek vardiyada ~20 bin araç üretebilecek yapıya sahip. Binek araçtan ağır kamyona, minivandan otobüse kadar her türlü aracı üretebilecek esneklikte tasarlanan Hasanağa Fabrikası, Bursa şehir merkezine 30 km uzaklıkta olup, 99 bin metrekaresi kapalı toplam 203 bin metrekarelik bir alan üzerinde yer alıyor.
Türk Otomotiv sanayisindeki tek bağımsız çok markalı araç üreticisi konumunda yer alan Karsan, mobilitenin geleceğinde bir adım önde olma vizyonu doğrultusunda iş ortakları ve lisansörleri ile birlikte yeni ve mevcut ürünlerin türevlerini geliştirerek yolcu taşımacılığında tüm segmentlerde yer almayı hedefliyor. Toplu taşıma sektöründe “yenilikçi ürün ve hizmetleri”, “fikirden pazara” geliştirmek ve pazara sunmak için faaliyetlerini sürdüren Karsan, özellikle Ana Üretici/OEM iş kolunu güçlendirmeyi amaçlıyor.
Toplu taşıma sektöründe “fikri geliştirmeden pazara” kadar “yenilikçi ürün ve hizmetler” geliştirme ve piyasaya sunma faaliyetlerini sürdüren Karsan, özellikle ana üretici/OEM iş kolunu güçlendirmeyi hedeflemektedir. Karsan, Ar-Ge’den üretime, pazarlamadan satış ve satış sonrası faaliyetlere kadar otomotiv değer zincirinin tamamını yönetmektedir. Karsan, kendi markası altında Jest ve Atak modellerini üretmektedir. 2018’de Karsan e-JEST, 2019’da Karsan e-ATAK, 2021’de yerli teknoloji şirketi ADASTEC ile birlikte geliştirdiği, dünyada bir ilk olan Seviye 4 sürücüsüz otobüs Otonom e-ATAK, aynı yıl doğuştan elektrikli e-ATA ailesinin 10m, 12m, 18m modelleri ve 2022’de e-ATA HYDROGEN modellerini peş peşe piyasaya sürerek, 6 metreden 18 metreye kadar tamamen elektrikli ürün gamı sunan Avrupa’daki ilk ve tek şirket olmuştur. 2022 itibarıyla Renault markası için Megane Sedan otomobillerinin üretimini de gerçekleştiren Karsan, 2023 yılının sonunda ise, sağdan direksiyonlu e-JEST modeliyle Japonya pazarına giren ilk Avrupa otobüs üreticisi olmuş, 2024 yılı Kasım ayı itibarıyla da İngiltere pazarına yine sağdan direksiyonlu e-JEST aracı ile giriş yapmıştır.