• Dolar Alış / Satış: 4.64 / 4.648
  • Euro Alış / Satış: 5.407 / 5.417
  • Vakitler Güncelleniyor..
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

Yeni çözüm yolları bulmamız gerekiyor

6 Haziran 2018
Yeni çözüm yolları bulmamız gerekiyor

ŞEHİRLERARASI otobüsçüler için koşullar giderek çok daha fazla zorlaşıyor. Dövizden en fazla etkilenen kesimlerin başında yer alan otobüs sektörü, ayrıca devlet destekli diğer taşıma modları karşısında da haksız rekabete maruz kalıyor. Durum kötüleştikçe, bireysel otobüsçü sistem dışı kalıyor; bu da firmaların otobüs bulmasını zorlaştırıyor. Bugünkü koşullara bir bakalım… Hali hazırda Merkez Bankası’nın peş peşe müdahaleleriyle euro fiyatı frenlense de, 5.30 lira çok yüksek bir oran. Biliyorsunuz, otobüs fiyatları ikinci elde bile euro üzerinden değerlendiriliyor. Sıfır otobüs fiyatları, ateş pahası…

Premium segment bir otobüsün TL bazındaki fiyatı 1.5 milyonu geçmiş vaziyette.

En ucuzu bile yine 1 milyon liranın üzerinde. Evet, otobüsler ikinci elde de euro ile satılıyor olabilir; yani değerini koruyormuş gibi görünebilir; ancak otobüsçünün geliri euro üzerinden değil, lira üzerinden gerçekleşiyor. Keza sadece otobüs fiyatı değil, döviz kurlarındaki artışa paralel olarak akaryakıt fiyatları da yükseliyor. Her ne kadar hükümet dövizdeki artışı vergiyle nötralize etse de, daha önce de belirttiğim gibi motorinin fiyatı 6 lira sınırında; bu da çok ama çok yüksek bir rakam. Hem hükümet, daha ne kadar zaman vergiyle zamlara kalkan olabilecek ki! Şayet kimilerinin dile getirdiği gibi seçim sonrası döviz kurları artmaya devam ederse, akaryakıta yansıması kaçınılmaz olur. İnşallah böyle olmaz tabii…

İşte otobüsçü, bu zorluk ve sıkıntılarla 2018 yaz sezonuna giriyor. En büyük firmalar bile bu sene çok fazla otobüs yatırımı yapamadı. Otobüs sayısı artmıyor, tersine yaşlanıyor. Bu durum sektörün toplam hizmet kalitesini düşürse de, realite bu… Ramazanın geriye gelmesi dolayısıyla, bu sene yaz sezonu biraz daha uzadı. Ancak bu kez seçimler nedeniyle, haziranı kaybettik. Bu bir dezavantaj; asıl dezavantaj ise seçimlerin ikinci tura kalması olacak. Şayet böyle olursa, 2. tur 8 Temmuz’da yapılacak ve bu da temmuzun yarısının kayıp olması anlamına gelecektir. Keşke olmasa ama, Türkiye son yıllarda yine peş peşe gelen seçimlerin olumsuz sonuçlarını yaşamaya başladı.

Umarım seçim sonuçları ülkemiz açısından hayırlı olur da, artık sektör de dahil ekonomi kendi yolunda gitmeye başlar.

Bu arada, sektörle ilgili güzel duyumlar da gelmiyor değil. Başta kurumsal firmalar olmak üzere, firmalar artık verimlilik temelinde hareket ediyor, planlamalarını bunun üzerine kuruyor. Bu çerçevede de, taşıma fiyatlarını günün koşullarını göre reelize ediyor. Tüm sektör, taşıma fiyatlarıyla sunduğu hizmetin karşılığını almaya çalışmalıdır. Mazota, otobüse ve diğer maliyetlere zam geliyorsa, taşıma fiyatları da zamlanmalıdır. Hatta bugün ücretsiz verilen (ikram, servis) gibi giderler, fiyatlandırılarak gelire dönüştürülebilmelidir.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN