• Dolar Alış / Satış: 5.779 / 5.79
  • Euro Alış / Satış: 6.694 / 6.706
  • Vakitler Güncelleniyor..
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

Yeni Bakan ve kurmaylarını büyük sorunlar bekliyor

30 Temmuz 2018
Yeni Bakan ve kurmaylarını büyük sorunlar bekliyor

BİLDİĞİNİZ gibi sektörün ana gündem maddelerinden birisi, ‘Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi’ (U-ETDS)… Sistemin tanıtımı amacıyla, yurt genelinde ikna toplantıları düzenlenmeye devam ediliyor. Biz de TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi olarak, geçtiğimiz hafta İstanbul’da bir toplantıya ev sahipliği yaptık. Buradan toplantıya katılan tüm bakanlık yetkilileri ve sektör mensuplarına teşekkür etmek istiyorum.

Yararlı bir toplantı olduğu kanaatindeyim. Sistemi uygulayacak olan taşımacılar, kafalarındaki sorunları anlatıp yanıt aradılar. Aynı şekilde bakanlık yetkilileri de aydınlatıcı bilgiler verdi ve talepleri görüşmek üzere notlar aldı. Ben toplantının açılış konuşmasında, U-ETDS’nin yanı sıra, sektörün beklentileri konusunda kısa bir sunum yaptım. Yeni Ulaştırma ve Altyapı Bakanı ve kurmaylarına da bir rapor olarak sunmayı planladığımız önerilerimizi sizlerle paylaşmak istiyorum.

Özellikle sistemler arası altyapı işletme entegrasyonu konusunda bir çalışma yaptık; yani artık havalimanları otogarlar, tren garları ve deniz limanları arasında entegrasyon olacak. Biliyorsunuz, otogarları belediyeler yapıyor ve sektöre eziyet ediyorlar.

Oysa bu da ulusal bir iş olduğu için mutlaka bakanlığın onayı gerekiyor. Konumlandırılması, yapısı ve işletme modelleri bunları değerlendireceğiz. Mevzuatlar arası ciddi uyumsuzluklar var. Ulaşımla ilgili pek çok konuda, yerel yönetimler ‘burada paşa benim, benim dediğim olur’ diyor. Bakanlığa bağlı belgeler alıyoruz, belgemize rağmen yerel yönetimler önümüze birtakım engeller koyuyor; yeni belgeler ve yeni ücretler isteyebiliyor. Bunlar için bir çalışma yapılacak. U-ETDS konusunda da bana göre bakanlıklar arası koordinasyon kurulması gerekiyor. E-devlet sisteminin ve U-ETDS sisteminin ilgili bakanlıklar tarafından eş zamanlı olarak uygulanması lazım.

U-ETDS sistemini bakanlık yaptı güzel bir çalışma, ama denetim ayağında İçişleri Bakanlığı’nın mutlaka olması lazım. Son toplantımıza İçişleri Bakanlığı’ndan ilgilileri çağırdık ancak malum yeni hükümet yeni bakanlar, yardımcılar ve bürokratlar derken sıkıntılı bir süreçteler. Bir sonraki toplantıya İçişleri Bakanlığı’ndan temsilcilerde gelecek. İki bakanlığın uyumlu çalışmasını sağlayacak düzenlemeler yapılacaktır. Kayıtdışı ve korsan taşımacılık ile mücadele edilmesi lazım.

Bugün Trakya bölgesi gibi kısa mesafelerde kayıt dışı taşımacılık hat safhaya geldi. Bunları durdurun dediler. Anadolu’nun her yerinde var olan bir yapı bu; herkesin kendi işini yapacağı düzenlemelerin getirilmesi lazım.  Verimliliği sağlamak adına bizim de şehirlerarasında hat esasını getirmemiz lazım. Hangi hatta hangisinin çalışacağını hangi saatte olması gerektiği belirlenmelidir.

Nitekim Avrupa’da hat esasına göre çalışılıyor. İsteyen istediği kadar ve istediği saatte sefer yapamıyor; buda verimliliği etkiliyor, kapasitenin doğru kullanılmasını sağlıyor. Karayolu taşımacılığının taşıma ve hizmet olarak ayrılması lazım. 15 yaşındaki bir araç ile 0 km bir arabanın aynı olmaması lazım. Otobüslerde örneğin tuvaletli bir araba ve tuvaletsiz araba arasında bir ayrımın olması lazım. Avrupa’da otobüslerin üzerinde yazılar var. Az para verince neyi almadığını, çok para verince neyi aldığını yolcuların artık görmesi lazım. Otobüslerin üzerinde bu yazıların da yer alması lazım. Avrupa Birliği ile eş zamanlı mevzuatlar uygulanıyor bunu da o kapsama sokmamız lazım.

En önemli hususlardan birisi de Toplu Ulaşım Yasası’nın çıkarılması. Bu konuyu biraz açmak istiyorum. Biliyorsunuz; 2 kişiden fazlasını bir otobüse koyduğunuzda bu toplu taşıma oluyor.

Şehiriçi şehirlerarası ayrımı yok. Dolayısıyla bütün taşımaları düzenleyen ve genel tüm taşımaları kapsayan bir yasa olmalıdır. Bu yasanın içine şunu da koymalıyız: Özellikle kamu işin kolayını biliyor yerel yönetici olarak yüzde 40’ını ücretsiz seyahat ettiriyor. İnsanlar isyanda ve devlet bunun için taşımacıya çok az para ödüyor.

Gerçekten ihtiyacı olanlara ücretsiz seyahat hakkı tanınmalıdır. Ücretsiz seyahat hakkı herkese verilmemelidir. Çok zengin olan 65 yaş üstü veya engelli vatandaşlar olabilir. Diğer taraftan ise durumu olmayan vatandaş var ve bunları mutlaka ayırmak lazım. Bu yüzden sosyal devlet anlayışı ile bu işlerin olması lazım. Şehirlerarasına da böyle bir ‘ücretsiz’ yaptırımı gelebilir; o yüzden biz tedbirimizi alalım, ulaşım yasasını çıkaralım ve sosyal devlet anlayışı ile ilerleyelim. İhtiyacı olan vatandaşa kartını verip içerisine limitini yükleyelim ve vatandaş gelip alnının akı ile seyahat edebilsin.

Bu düzenlemenin mutlaka toplu ulaşım yasasında yer alması lazım. Kamunun, artık taşımacılıktan elini çekmesi; düzenleyen ve denetleyen bir yapıya dönüşmesi lazım.

Bursa’dan İstanbul’a tarifeli taşımacılık yapmak için Bursa Belediyesi’nin belge alması gerektiğini düşünüyorum. Bunların da düzenlemelerde yer alması lazım.

Bu arada Ulaştırma Bakanlığı’nın yerel yönetimlerle çelişen tarafları var. İçişleri ile çelişen tarafları var. Biliyorsunuz; yerel yönetimleri Şehircilik Bakanlığı’na bağladılar, onlarla da çok ciddi sorunlar yaşayabiliriz. Bizim akademik çalışma yaparak mevzuatlar arasındaki tüm çelişkileri tespit edip, meclisin önüne koymamız lazım. ‘Bunu yasalarla düzeltin, bizi belediyelerle kamu ile karşı karşıya getirmeyin’ dememiz lazım.

Ulaştırma ve Yolcu Taşımacılığı Danışma Kurulu’nun aktif olması için sayın bakana rapor vereceğiz. İnşallah danışma kurulunu oluşturacağız. İlgili bakanlıklardan da katılımcılar olacak,  biz bakanlıklar ve mevzuatlar ile ilgili sorunlarımızı çok hızlı bir şekilde çözmüş olacağız.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN