• Dolar Alış / Satış: 3.753 / 3.76
  • Euro Alış / Satış: 4.659 / 4.668
  • ISTANBUL:
  • Güneş:
  • Öğle:
  • İkindi:
  • Akşam:
  • Yatsı:
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

Vicdan Muhasebesi

16 Ocak 2018
Vicdan Muhasebesi

KOCA bir sektörün uzun zamandır heyecanla, son birkaç haftadır ise umutsuzca beklediği yeni karayolu taşıma yönetmeliği sonunda yayınlandı. Hepimize hayırlı uğurlu olsun.

Bakanlığın önceleri bizi ara sıra dinleyip zaman zaman hak verdiği, sonra da hepimizi ters köşeye yatırıp topu doksana astığı yönetmelikte bakalım neler var. Yönetmelik, haklı ve gerekli itirazlarımıza rağmen, aslında otobüsçü açısından çok da olumsuz gelişmeler içermiyor. Hatta temsilcilerimizin sunduğu taslakla kıyaslanacak olursa, fevkalade olmuş bile diyebiliriz. Yönetmelikte otobüsçünün yüzünü en çok güldürecek madde, tabii ki belge ücretlerine uygulanan indirim. Bize kalsa belge fiyatları üç misli artırılsın da bizden başka kimse bu işi yapamasın derdik ya, iyi ki bazı kararlar bizim inisiyatifimizde değil. Otobüsçünün yüzünü güldürebilecek bir madde daha vardı yönetmelik taslağında, sürücü dâhil 20 kişilik araçların D-1 taşıma belgesine kaydedilebilmesine dair. Gel gör ki, biz ne yaptık ettik bu fırsatı kendi kısır çekişmelerimize kurban etmeyi başardık. Sektör menfaatini şahsi menfaatlerin önünde tutmayı başaramamamızdan kaynaklı itirazlar oluşturduk maddeyle ilgili. Efendim minibüslerle taşımalar başlar da milyonluk yatırım sahipleri zor durumda kalır dedik. Bu yorum; yorumu yapanın baktığı yerden bakılınca doğru olabilir, fakat eksik. Böylesine ciddi bir meseleyi tek taraflı ele almak, resmin bütününü görememek, yapılabilecek en büyük hata. Resmin bütününü görebilmek için, İstanbul, Ankara ve İzmir’in dışına çıkabilmek gerek. Başka bir deyişle, Ankara’nın doğusuna gidip orada işlerin nasıl yürüdüğünü görmek gerek. Karadeniz’de taşımacılığın gayrı resmi kanununu, Güneydoğu ve Doğu Anadolu’da korsana karşı verilen mücadelenin tarihini bilmek gerek önce. Bunları bilmemenin ve neyi bilmediğinin farkında olmamanın acı sonucu olarak, yönetmelikteki bu önemli maddenin silinmesini sağlayarak, bu bölgelerde belgeli taşımacının korsanla mücadelede eline geçen tek fırsatı da yok etmeyi başardığımızın şu an farkında değiliz. Bir gün bunun farkına varacağız elbet, ama artık bir önemi olmayacak.

Yönetmelikte başka güzel değişiklikler de var tabi. Bir diğeri, D-1 taşıma belgesine sahip taşımacılara bir özmal araç karşılığında üç kiralık araç çalıştırma hakkı tanınması. Bireysel taşımacının zor günler yaşadığı, taşımacıların özmal kiralık oranını dengelemek için zorunlu yatırımlar yaptığı bu günlerde; bu değişimin her iki tarafa da nefes aldıracağı aşikâr. B-1 taşıma belgesi sahibi taşımacıların özmal-kiralık oranlarında da benzer bir iyileştirme yapılsa çok daha iyi olurdu ama artık bir dahaki sefere. Belge iptalleriyle ilgili de olumlu gelişmeler söz konusu. Son yıllarda belge iptallerinden dolayı mağduriyet yaşayan birçok taşımacı var. Bu tür mağduriyetlerin bir telafisi olarak düşünülmüş olsa gerek, taşıma belgeleri iptal olan veya yenilenme süresi geçen belge sahipleri, belge ücretinin yarısını ödeyerek aynı taşıma belgesini tekrar alabilecek. Bir önceki düzenlemede belge iptali cezaları yürürlükten kaldırılarak otuz gün süreli hizmet durdurmaya çevrilmişti. Bu yönetmeliğin de yürürlüğe girmesiyle, bu tür mağduriyetlerin tamamen önüne geçilmiş olacağı kanaatindeyim. Uyarma cezaları ile ilgili yeni düzenleme de otobüsçü açısından oldukça yararlı. Önceki yönetmeliğe göre belge sahibinin aldığı kesinleşmiş uyarma sayısı 50 adede ulaşınca belge iptali cezası uygulanıyordu. Daha sonra bu ceza geçici hizmet durdurma olarak yumuşatılmıştı. Bu yönetmelik ile bu maddedeki kesinleşmiş uyarma sayısı 150 adet olarak revize edilmiş. Uyarma sayısı 150 adede ulaşınca belge sahibine geçici hizmet durdurma cezası veriliyor. Belge sahibi ödeme yaparak uyarma sayısını 150 adedin altına düşürdüğünde hizmet vermeye devam edebiliyor. Uyarma bedeli de, indirime gidilerek, 60 TL olarak belirlenmiş.

Özetle, yönetmelikte olmasını istediğimiz ve olmayan birçok konu mevcut. Yönetmelikle değişen ve hayatımızı çok daha kolaylaştıracak birçok konu da mevcut. İyisiyle kötüsüyle, bağlı olduğumuz yeni yönetmelik sektörümüze hayırlı olsun. Bu yönetmelikte olabilecek daha birçok olumlu değişikliğin olmamasında payı olanlar da, şöyle bir oturup vicdan muhasebesi yapsınlar.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN