• Dolar Alış / Satış: 5.371 / 5.381
  • Euro Alış / Satış: 6.076 / 6.087
  • Vakitler Güncelleniyor..
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

Servis meselesini ‘havaalanı modeli’ ile çözebiliriz

13 Eylül 2018
Servis meselesini ‘havaalanı modeli’ ile çözebiliriz

KURBAN Bayramı tatili, yaz sezonu açısından iyi bir final niteliğindeydi. Beklenen doluluklara ulaşıldı, otobüs firmalarımız da bir nebze olsun rahatladı. Ama artık sezon sona erdi.

Tatiller, bayramlar bitti. İlk, orta, lise ve üniversiteler derken; artık okullar başlıyor. Son derece sıkıntılı bir süreç sektörü bekliyor. Zor bir süreç, özellikle akaryakıt bizleri hayli zorlayacak.

Dünya piyasalarında akaryakıt fiyatları yükseliyor. Bunun sonucu olarak pompa fiyatları zamlanıyor. Ayrıca ülkemizde yaşanan döviz oyunlarının da akaryakıt fiyatlarına etkisi yüksek oluyor.

Biliyorsunuz, sektör olarak kazancımızın büyük bir bölümünü akaryakıta veriyoruz. Acı şeyler yaşanıyor. Maalesef traji-komik şekilde yazılı ve görsel tüm basına da yansıdı…

Artık firma sahipleri veya bireysel otobüsçüleri, yakıt alacak paraları olmadığı için yolcudan para isteyecek noktaya getirdiler. Tekrar ediyorum; çok acı ve sıkıntılı bir süreç. Şartlar bu şekilde gittiği sürece o otobüsün kaptanı maaşını nasıl alacak? Maaşını alamayan şoförü daha sonra nereden bulacağız.

Kazalara davetiye çıkaran önemli unsurlardan bir tanesi ekonomik sorunlardır. Nitelikli ve yeterli şoför çalıştıramamak, otobüs kazalarının başlıca sebebidir. Bu toplum için de böyle…

Şu anda kendi arabasını kullanan biri için bile ekonomik sıkıntı sorun çıkarıyor. Bizde durum farklı. Gelirler giderleri karşılamıyor. Sektör için işsiz aylar geliyor, haliyle daha sıkıntılı ve zor günler bizi bekliyor. Euro bazında üretici firmalara, sigorta şirketleri vb. birçok yere borçlanmış firmalarımız var.

Bu yüzden borçları yapılandırma girişimi olarak bir toplantı yapmayı uygun gördük. TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi olarak, bunu öncelikli gündem maddesi haline getirdik. Firmalarımızdan görüş alarak, üreticiler ve diğer borçlu olduğumuz kurumlarla firmaları bir masaya oturtup en azından bir araya gelinmesi lazım. Bazı üretici firmalarımız bu konuda zaten bir adım attılar.

Dolar ve euro borcu olanlara iyi niyetli bir yaklaşım sergiliyorlar; bu noktada onlara teşekkür ediyorum. Borcunu ödeyemediğini gördüklerini çağırıp değişik planlar uyguluyorlar. Ancak bunu bizim tüm sektör için yapıyor olmamız lazım.

Odalar Birliği Sektör Meclisi olarak, firmalarımızın borçlu olduğu yerlerle bir çözüm bulmaya çalışacağız. Bir sonuca varıp varamayacağımızı göreceğiz. Ancak inanıyorum ki üretici firmalar da aynı yolda olduğumuzu fark ederek, bindiği dalı kesmemek adın yardımcı olacaklardır.

 

  1. Havaalanı ihalesi

Geçtiğimiz hafta 3. Havalimanı ihalesi yapıldı. Dünyanın en büyüklerinden birisi olacak bu havalimanına gelecek yolcu sayısı yaklaşık 30 milyon…

Bu 30 milyon yolcu için ihaleyi alan konsorsiyum İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne 484 milyon gibi astronomik bir ödeme yapacak. Böyle bir rakam olur mu! Artık belediyeler bizden bir nevi haraç gibi para alıyor. İşi iyi yapacağız, kaliteli yapacağız, anca bir yandan da belediyeye 484 milyon para ödeyeceğiz!

Kamu hak alsın; evet ama bu kadar ölçüsüz hak almak doğru değil diye düşünüyorum. Sıkıntılar işte  bundan dolayı geliyor. İlk beş büyük firmamızın yıllık ödedikleri servis bedeli 30-60 milyon arasındadır. Bunun yüzde 10’unu kazanamayan şirketlerin böyle bir harcama yapmamaları gerekir.

Ne kendisine, ne ailesine, ne de çalıştırdığı otobüsçülere bunu yapmaya hakları yok. Bizim de havalimanlarındaki gibi sistemi kendi aramızda kurmamız lazım. Oturup ortak sistemi hızlı bir şekilde değerlendirmeliyiz. Yarın öbür gün belediye bizden de haraç almaya kalkacak.

Servis giderleri konusunda İstanbul’dan başlayarak tasarruf tedbirlerini almamız lazım. Şu anda her havayolu şirketinin ayrı servisi var mı; Yok! Havaş, Havataş, Havabus  gibi şirketler belli ücret karşılığı taşımayı yapıyor. Uçak şirketinin cebinden bir şey çıkıyor mu? Çıkmıyor.

Biz her şeyi kendimiz veriyoruz. İşte haksız rekabet denilen şey de burada yapılıyor. Sektörde haksız, yıkıcı ve düşürücü bir rekabet var. Bu nedenle servislerde birliği sağlamamız lazım. Acente komisyonlarını kıymet bedeline bölüştürüp yolcu ile bilet satan arasında bölüştürmek lazım. Ayrıca aldığımız bu ücretten otobüsçü adına, işletmeci adına komisyon vermememiz lazım. Çünkü akaryakıt pahalı, köprü bedelleri pahalı, otogar çıkışlar vs. derken verecek bir şey kalmayacak.

Bu nedenle bu fırsatı sektörün çok iyi değerlendirmesi lazım. Havalimanları gibi yolcusunu ortak taşıdığı hatta, bir bedel ile taşıdığı bir sisteme geçilmesi lazım.

Otogardan nereye gidersen git; örnek verelim ‘5 lira’ dersin. Hem masrafını çıkarmış olursun hem 3-5 kuruş sana kâr kalmış olur.

 

Turizm otobüslerine haksızlık

Çanakkale’de biz şehirlerarası otobüsçülere geçiş imkanı sağlanıyor. Yolcular bekletilmiyor, ancak turizm otobüslerinde tam tersi oluyor.

Bu noktada insan her yerde insandır. Turist de insandır. Üstelik bacasız sanayi olan turizmin önceliğinin olması lazımken, turizm otobüslerine imkan sağlanmaması yanlıştır.

Bu nedenle biz Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Çanakkale İl Trafik Komisyonu Başkanlığı’na ve tüm kurumlara yazı yazarak bu durumun düzeltilmesini istedik.

Çünkü Çanakkale tarihi ve turistik mekanları olan bir şehir, bölge turist alıyor ve bu bölgede turistlerin bekletilmesi ülkemiz açısından da doğru değildir. Hep söylerim; toplu taşımacılık yapanlara geçiş üstünlüğü verilmelidir. İnsanların zamanları çalınmamalıdır.

Bu arada İstanbul Otogarı ile ilgili olarak süre uzatımı konusunda ciddi çalışmalar yapıyoruz. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanımız sayın Mevlüt Uysal’a sunulmak üzere bir dosya hazırladık.

O dosya ile beraber gidip kendisiyle hem Avrupa hem de Anadolu Otogarı konusunda önemli bir görüşme gerçekleştireceğiz. Otogarların projelendirilmesi, yapılması ve işletilmesi ile ilgili olarak Başkent nezdinde de girişimlerimizi sıklaştıracağız. İnşallah bunlardan bir sonuç alırız diye düşünüyorum.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN