• Dolar Alış / Satış: 5.55 / 5.56
  • Euro Alış / Satış: 6.39 / 6.402
  • Vakitler Güncelleniyor..
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

SEKTÖRÜN EN ZOR SENESİ

21 Mayıs 2018
SEKTÖRÜN EN ZOR SENESİ

EURO UÇTU, YATIRIM YAPILAMIYOR! MAZOT 6 TL’YE YAKLAŞTI, TEKER DÖNEMİYOR!

Darbe yok, terör yok; üstelik de ramazan artık sezonu bölmüyor. Son yıllarda ağız tadıyla bir sezon yaşamayan otobüsçü, haliyle 2018’den umutluydu. Evet yolcu sayısı belki artacak; ama sektör, ağır maliyetler yüzünden yine umduğunu bulamayacak. Pazar rakamları da, vehameti açıkça ortaya koyuyor

Ağır maliyetler sezonu tehdit ediyor

PERSONEL giderleri, yazıhane kiraları, otogar çıkışları, köprü, tamir, bakım; sıra sıraladığın kadar… Otobüsçünün maliyet kalemi hayli fazla. Ama iki tanesi var ki; hepsi bir yana onlar bir yana: Motorin ve otobüs yatırımı! Otobüsçü, bunlara bağlı olarak daha fazla kazanır, ya da hiç kazanamaz… Terör ve kanlı saldırılar, hain darbe girişimi; 2015 ve 2016, sektör için erimenin yaşandığı ‘kayıp’ yıllar oldu. Ötelenen tatiller nedeniyle 2017 için umutlar kabarıktı; ancak geçen sene de sadece ‘eh!’ dedirtti. Yani kayıplar telafi edilemedi. Birikmiş sıkıntılarla 2018’e geldik. Sezonun arifesindeyiz. Herhangi bir sıkıntı görünmüyor. Yolcu sayısı açısından parlak bir sezon bizi bekliyor olabilir; ama…

Otobüs yatırımı yapmak çok zorlaştı

BAŞTA da altını çizdiğimiz noktalar, 2018’i tehdit ediyor: Yüksek mazot fiyatları ve euronun tavan yapması… Motorin fiyatı 6 sınırında: 5,67 TL… Geçen yıl fiyat 4,37 liraydı. Artış oranı yüzde 30… Yani enflasyonun 3 katı! Yolculuk maliyetinin yüzde 70’inden fazlasını motorinin oluşturduğu dikkate alındığında, nasıl bir tablonun ortaya çıkacağı aşikar. Hükümet, akaryakıta gelecek yeni zamlara, vergi indirimiyle müdahale edeceğini açıklasa da, şu anki rakam çok yüksek ve otobüsçünün para kazanması zor görünüyor. Gelelim otobüs fiyatlarına: Euronun yükselişi nedeniyle en ucuz otobüs 1 milyon 200 bin liraya çıktı. Bireyselci zaten bitti; firmalar bile artık otobüs yatırımı yapamaz oldu.

Şehirlerarasında önemli bir düşüş var

DOĞRUDAN satış yerine kiralama ve ‘buyback’ ile otobüs alımı yapılıyor. Zaten pazar rakamları da durumu gözler önüne seriyor. 2017, pazarın ‘kara’ yılıydı. 2018’e dair beklenti, yüzde 25 artış olacağı yönündeydi. Ancak sezon yatırımlarının bir kısmının da yapıldığı yılın ilk çeyrek rakamları, ‘şehirlerarasında gerileme var’ diyor. Şöyle ki: Geçen sene ilk çeyrekte 150 civarında otobüs satılmış, bu yıl da rakam aynı. Ancak bir detay var: 2017’de turizm otobüslerinin payı yüzde 3-4 iken, bu sene yüzde 25’leri aşmış. Rakamları yuvarlarsak; geçen yıl 3 ayda 145, bu yıl ise sadece 110 şehirlerarası otobüs satılmış. Gelecek hafta pazara dair çarpıcı bir söyleşimiz olacak KAÇIRMAYIN

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN