• Dolar Alış / Satış: 5.26 / 5.27
  • Euro Alış / Satış: 5.934 / 5.944
  • Vakitler Güncelleniyor..
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

Sektörün çöküşüne seyirci kalınmamalı

29 Ocak 2019
Sektörün çöküşüne seyirci kalınmamalı

GAZETEMİZİN geçen haftaki manşeti, sektörün yaşadığı dramı anlatır nitelikteydi. Hesap ortada ve bu durumda para kazanmanın mümkün olmadığı açıkça görülüyor. Hesapla ilgili manşetten kısa bir alıntı yapmak istiyorum. İstanbul’dan yola çıkıp Bursa’ya giden otobüsün bir seferlik maliyeti şöyle: İstanbul Otogar çıkışı 105 TL, Alibeyköy 20 TL, köprü bağlantılı otoyol 56.5 TL, 3. köprü 25,5 TL, Çamlıca gişe 7 TL, Osmangazi Köprüsü 164,8 TL, Bursa gişeler 53,65 TL, 54 litre motorin  310 TL, şoför-muavin 100 TL ve ikram 80 TL… Bu bir gidişlik maliyetin toplamı 922 lira ediyor. Bilet fiyatının 40-45 lira olduğunu dikkate aldığımızda, maliyet 20 koltuğu geçiyor. Yani 41 kişilik 2+1 otobüsün yarısından fazlasını doldurmanız gerekiyor ki, sadece ve sadece bu ‘yol’ masrafını karşılasın.

Diğer taraftan komisyon, servis, sigorta, lastik, tamir, bakım, kira, personel, vergi, amortisman giderlerini de eklediğinizde, tek seferlik maliyet bin 200-300 lirayı buluyor ve bu da maliyeti 30 koltuğun üzerine çakarabiliyor. 41 kişilik 2+1 otobüslerin yıllık doluluk ortalaması bunun altında. Dolayısıyla otobüsçü para kazanamıyor, sürekli zarar eder noktaya geliyor. Çünkü hesap ortada…

Bu rakamlar bile güncelliğini yitirdi; çünkü geçen hafta sektörün maliyetini katlayan iki önemli zam yapıldı. İlki motorine; bir hafta içerisinde gelen peş peşe iki zam sonrası, litre fiyatı yeniden 6 liranın üzerine çıktı. Dolayısıyla 310 liralık mazot harcaması 330 liraya yükselmiş oldu.

Bir diğer önemli zam ise, otobüsçünün mecburi geçmek zorunda olduğu Yavuz Sultan Selim Köprüsü geçişlerine yapıldı. Zam sonrası 4. sınıf bir otobüsün köprü geçisi 120 liraya çıkarken, Kuzey Çevreyolu geçişleriyle birlikte bu rakam 227 liraya çıkmış oldu. Geçen haftaki rakamları bu iki zamla birlikte revize ettiğinizde, vehametin boyutunun daha da arttığını net olarak görebiliyoruz.

Şurası artık net; sektörün gerçekten de ‘beka’ sorunu var. Gerekli müdahaleler ve devlet desteği olmadan, bu yükün altından kalkmak pek mümkün görünmüyor. Hükümetin durup düşünmesi lazım; ülke ekonomisi açısından böylesine önemli bir sektörün çöküşüne seyirci mi kalacak, yoksa en azından köprü maliyetlerini düşürerek yaşamalarına destek mi verecek?

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN