• Dolar Alış / Satış: 5.314 / 5.324
  • Euro Alış / Satış: 6.039 / 6.05
  • Vakitler Güncelleniyor..
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

HESAP UZMANI LAZIM

14 Ocak 2019
HESAP UZMANI LAZIM

İSTANBUL’DAN BURSA’YA GİDEN OTOBÜSÜN ‘SEFERLİK’ HESABINI YAPTIK; İÇİNDEN ÇIKAMADIK

İstanbul’dan hareket eden bir otobüs; otogar çıkışları, köprüler, otoyollar, mazot, ikram, kaptan ve host ücretlerinden oluşan 922 TL’lik maliyetle Bursa’ya varıyor. Bilet fiyatı ise 40-45 TL. Sadece ‘tek seferlik’ bu maliyet bile 20-25 koltuğa denk geliyor…

Köprüye zam, mazota zam zam

YENİ yılla birlikte Osmangazi Köprüsü ve bağlantılı otoyollara yüzde 43’lük zam geldi. Bu karar sonrası otobüs geçiş ücreti 114 liradan 164 liraya çıkarken, otoyol ücretleri de o oranda arttı. Zamma büyük tepki gösteren otobüsçü, bu kez akaryakıt şokuyla karşı karşıya kaldı. Temel gideri olan motorin, bir hafta içerisinde peş peşe iki zam gördü ve yeniden 6 liranın üzerine çıktı. Maliyetler, görüldüğü üzere durmadan artıyor. Peki gelir ne alemde! Gelirin gideri karşılama oranını daha somut şekilde göstermek amacıyla, kısa bir araştırma yaptık. Baz olarak bir otobüsün İstanbul-Bursa seferini aldık ve sadece sefer süresince yaptığı harcamaları hesapladık. Diğer giderleri içermeyen ‘tek seferlik’ rakamlar bile çok çok vahim.

Bu maliyetlerle para kazanılmaz!

İŞTE rakamlar: İstanbul Otogar çıkışı 105 TL, Alibeyköy 20 TL, köprü bağlantılı otoyol 56.5 TL, 3. köprü 25,5 TL, Çamlıca gişe 7 TL, Osmangazi Köprüsü 164,8 TL, Bursa gişeler 53,65 TL, 54 litre motorin (zam öncesi) 310 TL, şoför-muavin 100 TL ve ikram 80 TL… Bu bir gidişlik maliyetin toplamı 922 lira ediyor.  Bilet fiyatının 40-45 lira olduğunu dikkate aldığımızda, maliyet 20 koltuğu geçiyor. Yani 41 kişilik 2+1 otobüsün yarısından fazlasını doldurmanız gerekiyor ki, sadece ve sadece bu ‘yol’ masrafını karşılasın. Otobüsçü, yılın önemli kısmında bu yol maliyetini karşılayabilecek sayıda koltuğu dolduramıyor. Dolduramadığı oranda hesabına zarar olarak yazılıyor. Peki otobüsçünün maliyeti sadece bu mu ki!

Maliyet, 30 koltuğu bulabiliyor

KOMİSYON, servis, sigorta, lastik, tamir, bakım, kira, personel, vergi, amortisman; say sayabildiğin kadar… Tüm bu gider kalemlerini de tek seferlik maliyete ekleyin, bin 200-300 lirayı bulur. Yani maliyet 30 koltuğa çıkabiliyor. Otobüsün yıllık doluluk oranı belki de 30 koltuk bile değil. Hesap ortada; bu meslek, bu koşullarda, sürdürülebilir olmaktan çıkmıştır.  Levent Birant’ın şu sözlerini tekrar hatırlatmak isteriz: Şehirlerarası taşımacılık faaliyeti, artan maliyetler nedeniyle artık devam edemeyecek noktalarda. Konkordatolar da bunun işareti. Yeni dönemde mevzuatı değil, ‘nasıl ayakta kalabiliriz’i tartışmaya başlayacağız. Kamuya asıl anlatmamız gereken de budur… Kemal Sunal’ın deyimiyle “Durum aynı bu minval üzerinedir”  Ağır maliyetlere rağmen, kazanmanın formülünü bilen varsa ortaya koysun.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN