• Dolar Alış / Satış: 5.55 / 5.56
  • Euro Alış / Satış: 6.39 / 6.402
  • Vakitler Güncelleniyor..
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

EN BÜYÜK SORUNUMUZ MEVZUATLAR ARASINDAKİ UYUMSUZLUK

6 Haziran 2018
EN BÜYÜK SORUNUMUZ MEVZUATLAR ARASINDAKİ UYUMSUZLUK

UBER’in çıkması ile birlikte ortalık karıştı. İstanbul UKOME’nin geçtiğimiz hafta aldığı yanlış kararlar da, bunun bir sonucu… Ulaştırma Bakanlığı’nın çıkardığı Taşıma Kanunu var; taşımaların bu kanun kapsamında yapılması gerekirken maalesef belediyelerimiz turizm taşımacılığını yerelleştirmeye çalışıyorlar. Turizm taşımacılığı ulusaldır. Her belediye ayrı bir belge çıkarırsa, turizm taşımacıları bunlarla uğraşamaz. İzmir Belediyesi ayrı karar alacak, Antalya Belediyesi ayrı karar verecek, İstanbul Belediyesi ayrı olacaksa biz Ulaştırma Bakanlığı’ndan bu belgeleri neden aldık. Bakanlığın çıkardığı yasaların yerel yönetimler tarafından tanınmaması son derece üzücüdür. Ulaştırma Bakanlığı artık mevzuatlar arasındaki uyumsuzlukları gidermesi lazım.

Bizi bu günlere taşıyan uyumsuzluktur. Bakanlık ayrı bir düzenleme yapıyor, yerel yönetimler ayrı bir düzenleme yapıyor. Tabii UKOME’nin bu konuda kötü bir niyeti olduğunu düşünmüyorum. Ancak kötüyü cezalandırırken iyiyi de cezalandırıp, iyinin önüne engel koymayalım. UBER konusunda yapılması gereken, sisteminin kapatılmasıdır. Yaptırım uygulamaları doğrudur. ‘12 saat önceden bildiremezseniz- 7 kişinin altında taşımayı yapamazsınız’ diyor UKOME… Bu düzenlemeyi yapan arkadaşlarımızın gözardı etmemesi gereken bir nokta var; Turizm taşımacılığı onların tasarladığı şekilde gelişmiyor. Örnek olarak kongre yapılıyor o kongrede 50-60 tane araç kongre taşımacılığı yapıyor. Kongre belli bir saatte yapılıyor sonra insanlar araçları ile ayrılıyorlar. O anda liste yapmak ve bunu 12 saat önceden belirlemek mümkün değil. Uygulanması mümkün olmayan bir karar ve uygulaması mümkün olmayan bir yaptırım ile karşı karşıya bırakıyorlar sektörü.

Biz soğuk kanlılığımızı koruyoruz, yapılan bu yanlıştan dönülebileceğine inanıyoruz. TÜRSAB da turizm alanı içerisindedir evet; ancak taşımacılık bizim alanımız içerisinde yer alıyor. Bu konuda bir araya gelmedikten sonra birimizin söylediği, diğerinin işini engelleyebilir.  Biz seyahat acentelerininde haklarının korunmasını istiyoruz. Ulaştırma Bakanlığı’nda turizm taşımacılığı özel bir alandır. Bu konuda yasasını çıkarmış belgeler vermiştir. İstanbul Büyükşehir Belediyesinin şunu düşünmesi gerekiyor.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin, UKOME toplantısında tarafları toplaması ve fikirlerini alması gerekiyordu. Ancak görünen o ki, önceden hazırlanmış bir şeyi kabul ettirmeye çalıştılar, bu son derece yanlış. Kararlarla ulaşımın önüne engel konulacak, turizm taşımacılığı yapılamaz hale gelecek. Az önce bahsettiğim gibi bir kongre varken çıkışlarda araçlar kapıya diziliyor ve bu şekilde oluyor. 12 saat önceden bunun için liste yapmak mümkün değil. Turizmi çok iyi bilerek çok iyi anlamak lazım. Otelde kalan bir grup olabilir; bu grup çok büyük veya daha küçük bir grup olabileceği gibi, küçük bir aile de olabilir. Turizm taşımacılığı temin etmek isteyebilirler. Yani grup 7 kişiden de az olabilir. Bu durumda 6 saat önceden bile bildirmek zor olabilir. Bu yüzden 12 saat diye sınırlama koymak çok doğru değil.  UKOME’nin koyduğu bu şartlar uygulanabilir değil. Biz turizmcilerimizin haklarını korumak için gerekli girişimlerde bulunacağız. Ulaşımının önüne engel olacak şekilde düzenleme yapılması doğru değil.

Ben İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nden ulaşım ile ilgili birimlerden, Taşıma Kanunu’nu yok sayan bir şekilde hareket etmemelerini rica ediyorum. Çünkü biz Ulaştırma Bakanlığı’na 40 bin lira gibi paralar vererek belge almış insanlarız. Ulaştırma Bakanlığı’na buradan bir eleştiri göndermekte yarar var: UBER’in önünü açacak bir karar aldılar. D2 yetki belgesini biz 5-10 sene önce 40 bin lira civarında alırken, bugün 10 bin liralara kadar düşürmelerini anlamıyorum. Bu, sadece UBER’cilerin işine yaramıştır. Sektöre girişi bu kadar kolaylaştırırsanız sonuçları bu oluyor. O zaman Büyükşehir Belediyesi farklı davranabiliyor.

Turizm taşımacılığı ulusal bir iştir. Herhangi bir şehirden farklı plakalı araç İstanbul’a grup getirebilir. İstanbul’da dolaştırabilir, tarihi turistik mekanları dolaştırabilir. Yerli turist olabilir yabancı turist olabilir. Anadolu turu yapabiliriz. Batı Anadolu turu yapabiliriz. Bunun için de her şehre ayrı hesap vermek durumunda olmamalıyız. Bu turizmin önüne ciddi engel teşkil eder. Akademisyen olan, ulaşımın içerisinde yıllarca yer almış Genel Sekreterlerimiz Hayri Baraçlı beyden bu konuda bir ağırlık koymalarını bekliyorum.

Oradaki arkadaşların kötü niyetli olarak bu kararları aldıklarını düşünmüyoruz, ancak iyi niyetli aldıkları bu karar ,esas işi yapan kişinin önüne engel teşkil edecektir; bunu çok iyi anlamaları lazım. Basında bir taraftan UBER önüne engel konulacak diye haberler ile içimize su serpiliyor, diğer taraftan ise kötüyü cezalandırırken iyinin önüne engel konulmaması temel anlayışımız olmalıdır.

Bu hafta İTO’da bir zümre toplantısı yapacağız. TÜRSAB’ın ilgili tüm kurumların, taşımacıların, sivil toplum örgütlerinin hatta valiliğin ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin katılmasını talep edeceğiz. İnşallah gelirler ve bu sorunu birlikte çözeriz. Ben buradan UBER’e vasıta temin eden arkadaşlarımıza da sesleniyorum; kendi ekmeğiniz ile oynamayın. Alınacak olan kararlar bu işi doğru yapan meslektaşlarımızın önüne engel teşkil edecektir. Yapmayın.

Geçici bir hevesin peşine takılmaya gerek yok, devam etmeyecek bir şeydir. UBER tüm dünyanın sorunu olmaya devam ediyor. Türkiye’nin UBER’i doğru yere oturtarak sınırlarını belirlemesi lazım.  Bize göre internet sitesinin kapatılması en doğru adımdır.  Taksicilerimize de buradan bir mesaj gönderiyorum: Siz işinizi doğru yapın, bunlara ihtiyaç kalmasın. Taksilerimizin artık mutlaka sigortalı sürücüler ile çalışması lazım. Taksi şoförlüğü artık ihtisas alanıdır. Sertifika karşılığı eğitilmesi lazım.

Taşımacılığı hangi şehirde yapacaklar ise o şehrin coğrafyasını çok iyi şekilde bilmesi lazım. İnsan ilişkilerinin çok iyi olması gerekir. TŞOF’un bu konuda sürücüler için eğitim programı geliştirerek sertifika ile desteklemeleri lazım.

Sigortasız ve sertifikasız sürücülerin trafiğe çıkmaması lazım. Vatandaşlar için taksi şikayet hattının oluşturulması ve yaptırım merkezinin olması lazım. Türkiye’de lüks sınıf taksiye ihtiyaç var bu konuda İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin çalışmaları var. İnsanlar için farklı hizmet alabilmek de artık ihtiyaç oldu. Lüks taksi sınıfında insanlar grup halinde seyahat etmek istediklerinde 8+1 taşıtlarla yolculuk yapabilmeleri için önlerinin açılması gerektiğini düşünüyorum. Bizler ömrünü bu işe adamış insanlar olarak, karar süreçlerinde olmak istiyoruz. Bizi dinlesinler yanlışsa yapmasınlar, doğru ise yapsınlar.

Bizim bakanlıklararası mevzuat çelişkilerini mutlaka gidermemiz lazım. Ulaştırma Bakanlığı ve ilgili diğer bakanlıklar bir araya gelip, bu yönde müsbet çalışmalar yürütmelidir. Yerel yönetimler ve UKOME’lerin  başta 2918, 1618 ve 5216 gibi yasalar olmak üzere önümüze koydukları engellerin kalkması gerekiyor.

Buradan sayın Mahmut Gürses’e rica ediyorum; Türkiye taşımacılığına yapacağı en büyük iyilik, mevzuatlar arasındaki çelişkilerin ortadan kaldırılmasıdır. Bunun için de bakanlıklar arası koordinasyon toplantısı talebinde bulunalım. Hep beraber orada olalım. Doğruyu ortaya koyalım. Kuyuya atılan bir yanlışı çıkarmak için uğraşmayalım.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN