• Dolar Alış / Satış: 6.88 / 6.892
  • Euro Alış / Satış: 7.833 / 7.847
  • Vakitler Güncelleniyor..
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

Bakana sorunlarımızı anlatma şansı bulduk

13 Haziran 2018
Bakana sorunlarımızı anlatma şansı bulduk

GEÇEN hafta TOBB Sektör Meclisi Başkanı olarak TOFED’in kongresine katıldım. Önemli konuşmalar ve sunumlar yapıldı. ben de, sektörün öncelikli konularını dile getiren bir konuşma yaptım. Bu haftaki yazım da bu paralelde olacak… Değişimi hissetmek lazım.

Otobüs işletmecilerinin artık bunu görmesi gerekiyor. 1-1,5 milyona otobüs al, sonra gel evine “şu kadar komisyon, şu kadar servis bedeli, şu kadar sigorta ver” diyecek insan kalmadı. Bireyseli tükettik. Avrupa’daki sistem de zaten böyle; otobüs yatırımcısı alır, otobüsünü getirip firmaya verir. Ülkemizde de artık süreç bu yöne doğru gidiyor. Komisyon ile çalışmak olmaz, zaten bizim kanunlarımızda da komisyonculuk yok. Ama biz pay, kesinti, o bu şu derken; komisyon kesmeye devam ediyoruz. Kabul edelim biz komisyonculuk yaparak bireysel otobüsçüleri yok ettik.  Böyle olmasını istemezdik ama oldu ve olmaya da devam edecektir.

Ben her zaman otobüs işletmeciliğinde kârların giderlerin içerisinde saklı olduğundan bahsettim. Önce kendi içinizdeki sorunları çözün; acente komisyonlarını kaldırın ve e-bilet sistemine geçiş yapın. Komisyon vermekten bu sektörü kurtaralım. Yüzde 10’dan yüzde 25’e kadar komisyon giderlerinden kurtulalım. Otobüs kaldıran F1’ci arkadaşları tenzi ediyorum. Otogarda otobüs kaldıranla şehiriçinde komisyon karşılığı bilet kesenin ayrı tutulması lazım.

Sayın Bakanımız Ahmet Arslan’a, Başbakanımıza iletsin diye bir dosya taktim ettik. TOFED Başkanı Birol beye konuyla ilgili bilgi verdim. Büyük İstanbul Otogarı’nın yerinde kalması ve ıslah edilmesi ve 25 sene daha İstanbul’a hizmet etmesi söz konusu. Verdiğimiz raporda İstanbul Otogarı’nın dünyanın en büyük otogarı olduğunu ifade ettik. Dünyadaki otogarları inceledik.

230 dönüm arazi içerisinde bir Türkiye’de bir de Tahran’da otogar var. Ancak Tahran’da 230 dönüm arazi içerisinde 2 tane otogar yer alırken, bizde sadece 1 otogar yer alıyor. 3 katta 270 bin metre kare alan var. Bu otogarın toplu ulaşım sistemlerini içerisinde bulundurması ile servis giderlerimizi azalttığı için bulunduğu nokta bizim için çok önemlidir. İnsanlar buraya 10-15 TL’ye taksi ile ulaşım sağlayabiliyorlar. Işıklar mevkinde bir otogar planlanıyordu iptal edildi. Kurtköy’de 25 dönüm arazi içerisine 23 peronlu bir otogar yapmayı planlıyorlardı onu da iptal ettirdik. Daha sonra Habipler’in ismi zikredildi; bunların her biri şehir merkezine uzakta kalan mekanlardır. Ulaşımı ya taksiler ya özel araçlarla sağlayacaksınız. Yolcu için bu ek masraf. Yolcu buradan Çorlu’ya 20 liraya taşınıyorsa otogara ulaşımı 40 lira oluyor. Artık düzen değişti insanların cebinde fazla para kalmadı. Bu uzaktaki otogar projelerinin tamamını iptal ettirdik.

 

Karayolu yolcu taşımacıları konfederasyonuna ihtiyaç var

En önemli sıkıntılardan birisi de 3. Köprü… Bu köprü bizim için zulüm köprüsü oldu. Hem giderken hem gelirken kullanmak zorunda olduğumuz için fazla para ödüyoruz; ayrıca köprüye gitmek için fazladan 72 km yol gidiyoruz. 140 lira akaryakıt maliyeti var. Akaryakıt 7 liraya çıkınca bu maliyet 160 lira olacak. İzmit’e çalışan bir otobüsçünün senelik gideri 220 bin lira, Bursa’ya çalışan bir firma 180 bin lira, uzun mesafe çalışan firmalarımızın ise senelik giderleri 80-90 bin lira civarında gider oluşuyor.

Devletin köprüsü otobüsler için 6 liraydı, yeni köprü 78 lira bu taşınabilecek bir yük değil. Bazı meslektaşlarımız bu konuda bir çalışma yaptılar ve konuyu başbakana taşıdılar. Bu konuyu bizim Cumhurbaşkanımıza da taşımamız gerekiyor. Genel kurul Ankara’da gerçekleştirebilseydi biz rapor olarak kendisine konuyu sunacaktık.

İstanbul Avrupa yakasından kısa mesafeli otobüsçülük devam edecekse, bu 3. köprü ile mümkün değil. Şu an Yavuz Sultan Selim köprüsü 115 lira oldu. Bu yükü bir otobüsçü taşıyamaz. Artık sivil toplum örgütlerinin güçlü olması gerekiyor. Özellikle patronların masanın etrafına gelmesi lazım. Yöneticilere bu konuda bir şey demiyorum, ancak patronların yani asıl kişilerin masanın etrafında toplanması farklı bir güç oluşturur. Geçmişte patronlar masanın etrafındaydı, şimdi yönetici arkadaşlarımızın işin başındalar.

Artık yolcu taşımacılığına ait olan tüm kurumların, bir konfederasyonda toplanması ihtiyaç olmuştur. Çünkü bizler turizm ağırlıklı bir federasyonuz, TOFED ise şehirlerarası bir federasyondur. Halk otobüsçüsü yok taksici yok.

 

Otogarlar için merkezi otorite şart

Biliyorsunuz, Türkiye’nin önemli şehirlerinden birisi olan Adana’da yeni bir otogar yapılacak. Daha baştan yanlış ve eksik yapılmaması adına sürece müdahil olmak istedik. Bununla ilgili olarak teknik çalışmalar gerçekleştirip, Büyükşehir yetkilileriyle paylaştık. Arkadaşlar bir otogar peronsuz olur mu? Yetkilileri arayıp, ‘bu otogarın peronu neden yok’ diye sorduk? ‘Onu daha sonra hallederiz’ dediler. Bu yanlış anlayış ile yönetilen yerel yönetimlerin yaptığı projelerin sıkıntısı otobüsçüler ödüyor. Otogar işletmeciliğinin de, bu nedenden dolayı tıpkı havalimani, deniz ve demir meydanları gibi Ulaştırma Bakanlığı, yani tek otorite tarafından yönetilmesi gerekiyor.

Ücretlendirme ve işletme esaslarının, yine Ulaştırma Bakanlığı ve bizim içerisinde olduğumuz bir komisyon tarafından verilmesi ve teyit edilmesi lazım. Yerel yönetimlerin büyük, küçük yaptığı otogarların bedelini biz ödüyoruz. İşletme giderlerini biz ödüyoruz. Onlar ise üstüne para kazanıyorlar. Halbuki ulaşım kamusal bir hizmettir, bundan para kazanma şartı yok.

Adana Otogarı projesine baktığımızda; 8 katlı bir bina yapılıyor. En üst 3 katını otogar olarak koyuyorlar. Arkadaşlar bir otobüsün ağırlığı 25 ton… 400 otobüs giriyor, otobüslerin en az 150’si zaman zaman otogar içinde duracaklar. Ağırlığa bakın ve onun altına yapacağız yapıya bakın. Bizler otogarların yapımı konusunda belediyelere her türlü yardımı ve desteği vermeye hazırız. Ancak belediyelerimiz maalesef bu konuda bizlere mesafeli duruyor, otobüsçülüğün o’sunu bilmeyenlere proje hazırlatıyorlar. Sonuçta ortaya çıkan otogar, otobüsçünün ve sektörü kamburu haline geliyor.

Tüm bu nedenlerden dolayı, otobüs sektöründen temsilcilerin de içerisinde yer alacağı otogarlarla ilgili bir komisyonun kurulması kaçınılmazdır. Komisyonun içerisinde bakanlıklar olsun, yerel yönetimler olsun, mimarlar ve şehir plancıları olsun; ama kesinlikle de şehirlerarası otobüsçüler olsun… Aksi taktirde yapılan her yeni otogar, sadece otobüsçüler için değil o şehir için de çileye dönüşmeye devam edecektir.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN