• Dolar Alış / Satış: 5.464 / 5.474
  • Euro Alış / Satış: 6.203 / 6.215
  • ISTANBUL:
  • Güneş:
  • Öğle:
  • İkindi:
  • Akşam:
  • Yatsı:
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

26’NCI U-ETDS TOPLANTISI, ATO 57. MESLEK KOMİTESİ’NİN EV SAHİPLİĞİNDE DÜZENLENDİ

11 Mart 2019
26’NCI U-ETDS TOPLANTISI, ATO 57. MESLEK KOMİTESİ’NİN EV SAHİPLİĞİNDE DÜZENLENDİ

VERİLER, ‘OTOBÜSÇÜNÜN GİTTİĞİ YOL YANLIŞ YOLDUR’ DİYOR

Doluluk oranımız yüzde 25!

U-ETDS için Ankara’da yapılan 26. toplantıda, sektöre dair ilk veriler paylaşıldı. 303 D1-B1 belgeli firmanın sisteme gönderdiği bilgiler, ‘otobüsçülük sisteminde kusur var’ diyor. Ortalama doluluğunun yüzde 25 olduğunu söyleyen Genel Müdür Gürses, otobüslerin yüksek fiyatına da dikkat çekerek, “Bu, kazanla harcayıp çay kaşığı ile toplamaktır” dedi.

KARAYOLU Düzenleme Genel Müdürlüğü, Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi’nin (U-ETDS) sağlıklı bir şekilde yürürlüğe girmesi için zor, zahmetli ve fedakâr bir süreç yürüttü.

Bu tanıtım, ikna ve revize toplantılarının 26’ncısı, geçen hafta Ankara Ticaret Odası (ATO) 57. Şehirlerarası Yolcu Taşımacılığı ve Seyahat Acentesi Meslek Komitesi’nin ev sahipliğinde gerçekleştirildi. Sektör basını olarak gazetemiz GÜLEGÜLE’nin de takip ettiği bu toplantının öncekilere göre önemli bir farkı vardı; çünkü sistemin devreye girmesinin üzerinden 50 gün geçti ve sektöre dair de bir takım veriler ortaya çıkmaya başladı. ATO Meclis Salonu’ndaki toplantı, bundan dolayı verilerin ele alınıp değerlendirildiği bir görüşmeye dönüştü.

Karayolu Düzenleme Genel Müdürü Mahmut Gürses ve Daire Başkanı Kerim Cicioğlu, U-ETDS’nin neden önemli ve gerekli olduğunu bir kez daha dile getirerek, tarifeli ve tarifesiz tüm taşımacıların sisteme tam entegre olması gerektiğinin altını çizdi. D1 ve B1 belgesine sahip tarifeli yolcu taşımacılığı yapan firmaların sisteme çok daha kolay adapte olduğunu belirten yetkililer, 400 civarındaki firmanın 303’ünün sisteme düzenli veri gönderdiğini söyledi.

Özellikle Mahmut Gürses’in verilere dayanarak yaptığı analizler, son derece önemliydi. Elde edilen bilgilere göre otobüslerdeki ortalama doluluğun yüzde 25 civarlarında olduğuna vurgu yapan Gürses, şu önemli uyarı ve tespitte bulundu: “400 firma, sektör için korkunç rakam. Doluluk yüzde 25; otobüsün fiyatına bakıyorsunuz 200-250 bin euro… Bu, kazan ile harcayıp çay kaşığı ile toplamak gibi bir şey. U-ETDS de bize gösterdi ki, bu durumu sürdürebilmek artık mümkün değil”.

Sektör adına kürsüye çıkan TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi Başkanı Mustafa Yıldırım da, U-ETDS’nin önemi ne vurgu yaparak, “Veriler de gösteriyor ki, bu iş artık bu şekilde yürümez. Mevzuat desteğiyle artık sistemin yeniden kurgulanması kaçınılmaz olmuştur. Kaptanına maaş veremez hale gelen sektörün, artık sorunları erteleme şansı kalmamıştır” diye konuştu.

Yolcu ve Eşya Daire Başkanı Kerim Cicioğlu da, U-ETDS ile birlikte sektörün ölçülebilir hale gelmeye başladığını belirterek, “Hangi güzergahta kaç tane yolcu taşınıyor? Hattın gerçek ihtiyacı ne? Verimliliği artırmak adına tüm bu soruların önemi çok büyük. İşte U-ETDS bize bunun cevaplarını verecek” şeklinde konuştu.

Karayolu Düzenleme Genel Müdürü Mahmut Gürses, Daire Başkanı Kerim Cicioğlu, TOBB Sektör Meclisi Başkanı Mustafa Yıldırım, Sektör Meclisi Danışmanı Kemal Karayormuk ve Best Van Yönetim Kurulu Başkanı Arslan Bayram’ın hazır bulunduğu ATO Meclis Salonu’ndaki toplantıya; Başkent’ten ise şu isimler katıldı: ATO 57. Meslek Komitesi Üyeleri Muhammet Sarıtaş, Emin Özkaya, Faruk Elmalı, Mustafa Tekeli, Fatih İslam, Hüseyin Ufuk Bababalım ve Zeynel Gürsu Gençay, AŞTİ Dernek Başkanı Mustafa Özbakır, gazetemiz yazarlarından Necdet Fırat, Mesnevi Turizm’den Mustafa Öztürk, Çalıkıran Turizm’den Abdullah Çalıkıran ile çok sayıda şehirlerarası ve turizm taşımacısı…

İŞTE U-ETDS SİSTEMİNE GELEN 3 GÜNLÜK VERİLER:

Tarifeli yolcu taşımacılığı (D1 – B1)

18 Şubat: İletilen sefer sayısı 6.598, iletilen yolcu sayısı 166.997, firma sayısı 299

17 Şubat: İletilen sefer sayısı 6.906, iletilen yolcu sayısı 192.231, firma sayısı 298

16 Şubat: İletilen sefer sayısı 6.282, iletilen yolcu sayısı 148.384, firma sayısı 300

Tarifesiz yolcu taşımacılığı (D2 – B2)

18 Şubat: İletilen sefer sayısı 3.902, iletilen yolcu sayısı 19.382, firma sayısı 510

17 Şubat: İletilen sefer sayısı 2.954, iletilen yolcu sayısı 14.065, firma sayısı 347

16 Şubat: İletilen sefer sayısı 3.938, iletilen yolcu sayısı 22.090, firma sayısı 568

MAHMUT GÜRSES: 400 firma bu sektör için büyük rakam…

BUGÜN U-ETDS ile ilgili yolcu taşımacılarıyla birlikte yaptığımız 26’ncı toplantı. Sistemin daha sağlıklı işleyebilmesi adına çok yoğun toplantı ve bilgilendirme sürecinden geçtik. Çok konuştuk, önemli geri dönüşler aldık. 26. toplantıda geldiğimiz nokta çok önemli; çünkü artık verilerle konuşabiliyoruz. Tarifeli taşımacılık yapan 400’ün üzerinde D1 – B1 belgeli taşımacımız var. Bunların 303’ü, U-ETDS sistemine veri girdi. Kalanların bir kısmı ya kış uykusunda ya da iflas etmiş. Bazı firmalar ise ‘sezonla birlikte seferlerimiz başlayacak; o zaman veri gireceğiz” dediler. Öncelikle şunun sektörümüz tarafından çok iyi bilinmesi gerekiyor: Ölçmeden yönetemeyiz.

Şu anda tarifeli seferleri gayet iyi bir şekilde ölçmeye başladık. Bu işe başlarken hep konuştuk, yine konuşarak ekmeğinizi maksimum şekilde büyütecek tedbirler alacağız. 400 firma, gerçekten sektör için korkunç bir rakam. Şu ana kadar elimize ulaşan verilere göre, otobüslerinizin doluluk oranı yüzde 25’lerde…

Otobüslerin fiyatına baktığınız da 200 bin-250 bin euro arasında. Bu, ‘kazan ile harcayıp, çay kaşığı ile toplamak’ gibi bir şey. Bu durum, kesinlikle sürdürebililir değil. İşte U-ETDS artık bize bu sonucu da göstermeye başladı. Hem de en detaylı şekilde görmeye başladık. Şimdi artık ‘bunu kaldıralım, şunu kaldıralım’ konuşmaları yerine sistemin daha iyi çalışması için neler yapabilirizi konuşmamız gerekiyor. Biz bu bilgilendirme toplantılarına seve seve katıldık. Amacımız sektörün doğru gelişimini sağlamak. Düzeltilmesi gereken ne varsa onun için de çok çalışacağımızın bilinmesini isterim. Konuşarak, paylaşarak yapıyı değiştirmeye çalışıyoruz. Size dokunmadan bu işi anlayamayız, anlayamadan da yönetemeyiz. Bunu kaldırın demeyelim, bitti artık bu işler. Çözülmesini ve düzenlenmesi istediğiniz konular varsa, not alıp çözüm için çalışacağız. Durmak yok yola devam diyoruz.

Bu arada belediyelere kiralık otobüs veren yetki belgesi sahibi firmaları da uyarmak istiyorum;  otobüsü mutlaka şoförlü versinler. Bu konuda bölge müdürlüklerimizi de uyaracağız.

MUSTAFA YILDIRIM: Taşıma Kanunu’nun mutlaka revize edilmesi gerekiyor…

4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu, 2003’ten bu yana sektörü kayıt altına alsa da artık yeterli olmadığı açıktır. Türkiye’deki tüm sektörlerde olduğu gibi, bizde de önemli oranda kayıt dışı taşımacılık var. Vergi vermeden korsan taşıma yapmak demektir bu… U-ETDS, özellikle bu konuda ulaşımda devrimdir. Ben Genel Müdürümüz sayın Mahmut Gürses beye bu konuda teşekkür ediyorum. Değerli ekibine teşekkür ediyorum. U-ETDS devrim niteliğinde de olsa; Buyeterli mi, değil tabii.

Taşıma Kanunu’nun zamanın ruhuna uygun bir şekilde değişmesi lazım. Türkiye’de 350 tane şehirlerarası tarifeli taşımacılık yapan firma ve 2000’in üzerinde turizm taşımacılığı yapan firma var. Bu böyle yürümez. Böyle rekabet ortamı ile gitmez. Dolayısıyla kanundan beklentilerimiz var. Hat esası gelmesi lazım, taşımada sınıflandırma gelmesi lazım. 5 yaşına kadar olan araçlar farklı bir sınıf, 2+1 olanlar ayrı olmalıdır.

Kimileri “2+1’i kaldıralım” diyor; niye kaldıralım, yerine 2+2’ye oranla daha farklı bir fiyatlandırma yapabiliriz. Yolcu konforlu seyahat etsin. Yani geldiğimiz yerden geri mi dönelim. Sistem kayıt altına alındığı ve yasaya hat esası getirildiği taktirde, ben sorunların büyük oranda çözülebileceğine inanıyorum. Bir ilden geçerken, ‘nasıl olsa otobüs dolmadı’ deyip yolcuyu ucuz fiyata almak haksızlıktır; o ilde hizmet veren firmanın ekmeğini elinden almaktır.

Diğer taraftan maliyetlerimiz almış başını gidiyor; kaptana maaş veremiyoruz. Arkadan şoför gelmiyor. Sektörün en büyük dertlerinden bir tanesi de bu, yani mesleki yeterliliği olan şoför kalmadı. İçişleri Bakanlığı’nda yaptığımız toplantıda da dile getirdim; kazaların başlıca sebebi sosyo ekonomiktir.

4925 sayılı yasanın nasıl değişmesi gerektiği konusunda, gerekçeli önerilemizi yazdık çizdik. Kaynakların israf edilmemesi için ilgili arkadaşların mutlaka zaman ayırıp bu konuyu dikkate almalarını rica ediyorum.

KERİM CİCİOĞLU: U-ETDS Taşıma Kanunu’ndan sonra yapılmış 2. devrimdir!

U-ETDS’yi anlatmak adına birçok ile gidip 26 toplantı yaptık. Her gittiğimiz yerden bir şeyler öğrendik. 2003’te çıkarılan Karayolu Taşıma Kanunu, ulaşımda bir devrimdi. Bu yasayla sektörü düzenlemek tam anlamıyla mümkün olmadı. U-ETDS, ikinci bir devrim oldu. Artık yolcu da, taşınan eşya da tamamen kayıt altına alındı. Genel Müdürümüz her zaman söyler, ‘Ölçmediğiniz bir şeyi düzenleyemezsiniz’…

İşte U-ETDS, ölçmek ve bilmek için yaptığımız bir düzenleme. Kaç tane yolcu taşınıyor, hangi güzergahta taşınıyor, hattın yolcu potansiyeli ne? Bunu işletmeciler de bilmiyordu, kamu otoritesi de… Çünkü veri yoktu. Şimdi U-ETDS sayesinde yavaş yavaş önemli veriler gelmeye başladı. Bu veriler ile alakalı değerlendirmeleri biz yapıyoruz; çünkü bizim için çok önemli. Sektöre bu ışık çerçevesinde bakacağız. Amacımız sizin kazancınızı ve payınızı arttırmak. Genel Müdürümüz ile pek çok ilimize gittik ve sistemi anlatmaya çalıştık. Bir hesap yaptık 10.000’e yakın kişiye sistemi anlatmışız. Sektör de bize destek verdi ve katkı sağladı.

Tarifeli yolcu taşımacılığında zaman ve fiyat tarifesi bize önceden gönderilmesi gerekiyor. Yaptığımız düzenleme ile artık firmalar, bölge müdürlüklerine gitmeksizin fiyat ve zaman tarifesi başvurusunu elektronik ortamda yapabiliyor. Biz de elektronik ortamda onları onaylıyorruz. Değiştirme de aynı şekilde olacak. Bu, U-ETDS için çok önemli bir aşama.

31.12.2018 tarihi itibariyle bir yenilik daha yaptık. Tarifeli taşımacılıkta 48 saat önce bildirmek kaydıyla sefer iptali elektronik ortamda yapılabilecek.

Biz de tarifeye uymamaktan dolayı her hangi bir ceza uygulamayacağız. Bu sektör adına çok önemli bir husus.

Yaptığımız düzenlemelerden bir tanesi de şu: D1 -B1 belgeli taşımacılar, saat 22:01 ile 04:59 arası il içinde yolcu taşımacılığı yapabilecek. Tarifesiz taşımacılık yapanlardan koltuk numara bilgisi isteniyordu. Geri dönüşlere istinaden numara istenmesini kaldırdık.

MUSTAFA TEKELİ: Ölçmediğini bilemezsin, bilmediğini yönetemezsin!

NİSAN 2018 ‘de Ankara Ticaret Odası seçimlerini kazandıktan sonra yaptığımız ilk toplantımızda komite arkadaşlarımızla aldığımız ilk karar ” Seçimden seçime ticaret odasına komite üyesi firmaları davet eden bir komite olmayalım, aktif olalım, insanlara faydalı organizasyonlar yapalım” idi. Bu kapsamda da, komite üyesi farklı sektörden firmaları birkaç defa ATO’ya davet ettik. Şehirlerarası Yolcu Taşıma ve Tarifesiz Yolcu Taşıma yapan firmalarımızı ilgilendiren ilk toplantımızı U-ETDS Değerlendirme Toplantısı olarak yapmaya karar vermiştik. Sistemin faaliyete geçişinin 1 Ocak 2019’a ertelenmesi nedeniyle de ilk toplantımızı sistemin 50. gününde yapmaya karar verdik.

Amacımız komite üyesi firmalar ile Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü üst düzey yöneticilerini bir araya getirmekti. Bu sebeple kurumun Genel Müdürü Sayın Mahmut Gürses Bey’i ziyaret ederek niyetimizi anlattık. Kendisi U-ETDS’nin mimarı ve sektör ile 26. buluşma teklifimizi de kabul etti. Böylece de organizasyonu iki kurum ortaklaşa yapmış oldu. 19 Şubat 2019’da ATO Meclis Salonunda toplantımızı yaptık. Özellikle Mahmut Bey’in neden U-ETDS kurulmasına ihtiyaç duyulduğunu anlatması firmalar açısından ilgi çekiciydi. Çünkü bakanlık eskiden kaç firma ve kaç otobüs olduğunu biliyordu ancak şimdi kaç yolcu, kaç liraya, nereden nereye, hangi plaklı otobüste hangi kaptan ve muavin ile gidiyor gibi birçok konuya hakim olacak.

Örneğin; U-ETDS birinci yılını doldurduktan sonra, bir firma doluluk oranı düşük olan bir hatta yeni bir  hat açmak isterse, bakanlık Karayolu Taşıma Kanunu’ndaki yetkisi ile o hatta ki doluluk oranın düşük olduğu gerekçesi ile izin vermeyecek. Bunun dışında firmaların hattı olmayan terminallerden yolcu alması, F1 acentesi olmayan terminale bilet kesmesi gibi genel şikayetler de kontrol altına alınmış olacak.  Sisteme Terminallerin de entegre olması ile bakanlık sektörün tamamına hakim duruma gelecek ve böylece de “Karayolu Düzenleme” işini tam olarak yapabilecek.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN